De voordelen van sporten op je studieleven

Afgelopen weekend vond de 44e Batavierenrace plaats. Met ruim 8500 deelnemende studenten is de Batavierenrace het grootste studentensportevent van Europa. De estafette-hardloopwedstrijd zorgt voor een mix van studenten, (top)sport en gezelligheid. Waarom is deze mix van studieleven en sport zo belangrijk?

 

sportschoen-van-vrouwelijke-student

De voordelen

De Batavierenrace, waar SUSA al zes jaar hoofdsponsor van is, stimuleert de studenten om te sporten. Sporten heeft namelijk positieve effecten op je studieleven en is daarom heel belangrijk. Vaak stoppen jongeren echter met sporten zodra ze gaan studeren omdat ze er geen tijd of geld voor hebben. Gek eigenlijk, want beweging kent vele voordelen voor je brein en daarmee voor je studie en bijbaan.  

  • Wist je bijvoorbeeld dat sporten beter werkt voor je productiviteit dan koffie of energydrank? Het effect van een sportsessie blijft niet alleen veel langer doorwerken dan de korte boost die koffie je geeft, je bent ook nog eens 23 procent productiever dan een persoon die niet sport.
  • Naast een verhoogde productiviteit zorgt beweging ook voor een betere concentratie, meer creativiteit en een helderdere geest. Zelfs een half uurtje fietsen, geeft je brein al een boost. 
  • Daarnaast werkt een work out goed voor je geheugen. Je onthoudt zaken beter en je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20 procent.
  • Een studie in het blad Ergonomics heeft aangetoond dat fitte medewerkers 27 procent minder fouten maken dan medewerkers die weinig tot niet sporten. Tevens zorgt beweging ervoor dat het stofje endorfine vrijkomt. Van dit stofje word je blij en je humeur knapt er direct van op.

Sporten tijdens je studententijd

Sporten tijdens je studententijd is voor sommigen makkelijker gezegd dan gedaan. Waar haal je bijvoorbeeld de tijd en het geld vandaan? Toch mogen dit geen redenen voor je zijn om niet te sporten. Je studententijd is namelijk niet bepaald de gezondste periode van je leven. Die beweging kan dus echt geen kwaad, want laten we eerlijk zijn: je kunt er aardig wat kilootjes aan eten en drinken. Onderstaande smoesjes vegen we daarom zo voor je van tafel.

Sporten kost geld

Sporten kan inderdaad duur zijn, maar als student profiteer je vaak van kortingen en goedkopere abonnementen. Zo ook voor de sportschool. Maak daar dan ook gebruik van.

Sporten kost tijd

Je hoeft met sport echt niet voor kwantiteit te gaan. Ga juist voor kwaliteit! Twee intensieve trainingen per week is al voldoende voor de juiste resultaten. Stel voor jezelf haalbare doelen en ga voor trainingen die bij je passen. Daarnaast zijn er in iedere studentenstad vele sportscholen te vinden. Zoek een gym bij jou om de hoek zodat de drempel om erheen te gaan laag blijft. Is er geen sportschool op loopafstand? Zoek er dan eentje in de buurt van je school of universiteit. Dan kun je na een dag blokken meteen de gym induiken. Direct een win-winsituatie: in één dag heb je zowel gestudeerd als gesport ;-)

Sporten kost tijd

Beweging krijg je echt niet alleen in de sportschool. Een fietstocht of wandeling kan ook al wonderen doen. Zeker als je de hele dag in de collegebanken of aan je bureau hebt gezeten. We snappen dat je natuurlijk alles uit die gratis ov-kaart wilt halen, daar zijn we immers Nederlanders voor. Wanneer je daarentegen wat vaker de fiets pakt, ervaar je veel meer voordelen! Denk bijvoorbeeld aan die verhoogde productiviteit en dat concentratievermogen.

Deel deze blog