Een bijbaan bij Menzis: daar steek je echt wat van op

25 juli 2019 Leestijd: 2 minuten

Je sociale skills trainen, ervaring opdoen en de kans krijgen om door te groeien binnen een grote organisatie? Dat kan bij Menzis, de zorgverzekeraar waarmee SUSA onlangs een mooie, driejarige samenwerking is aangegaan.

 

Studenten op de fiets

Samenwerking

“We kregen van één van de net gestarte studenten de vraag of het mogelijk is om bij ons zijn scriptie te schrijven”, vertelt Sigrid Zeilstra, operationeel manager Service bij Menzis. “We zijn een grote organisatie waar continu vacatures en stages openstaan. Doet de mogelijkheid zich voor, dan kan deze bijbaan een ingang zijn om door te groeien binnen de organisatie.” 

De organisatie Menzis

Menzis is een zorgverzekeraar met meer dan twee miljoen verzekerden. Met hun vragen kunnen verzekerden terecht op de website en in de app. Komen ze er niet uit, dan zoeken ze telefonisch contact met Menzis. Maar ook via chat of WhatsApp. De vragen die binnenkomen kunnen gaan over bijvoorbeeld het eigen risico, wijzigingen in persoonlijke gegevens of vergoedingen. Menzis heeft als coöperatie geen winstoogmerk en dat is precies wat de organisatie kenmerkt. “We hechten aan goede, voor iedereen betaalbare en toegankelijke zorg en zetten de mens voorop”, vertelt Sigrid, die aangeeft dat SUSA goed op die missie en visie aansluit. “Het principe van SUSA past bij ons, het is geen blik met studenten dat willekeurig wordt opengetrokken.”

Wat ga je doen bij Menzis?

Een baan op de afdeling Service van Menzis vergt een bijzondere set aan skills, vertelt Sigrid. “We hebben vooral medewerkers nodig die goed kunnen luisteren, empathie weten te tonen in gesprekken en signalen kunnen opvangen. Je voert gesprekken met mensen over bijvoorbeeld hun ziekte. ” Naast inlevingsvermogen hecht Menzis veel waarde aan proactiviteit, persoonlijk eigenaarschap (oftewel: zelf verantwoordelijkheid nemen en wendbaarheid). Je krijgt er bij Menzis ook veel voor terug. “Je komt te werken in een omgeving met zeer ervaren mensen, van wie je veel kunt leren. Je zit inhouse en maakt echt deel uit van de organisatie. Het klantcontact dat je hebt varieert van eenvoudig tot complex. De ervaring in de gesprekken die je opdoet, komt je de rest van je carrière zeker van pas.”

Hechte teams en gedegen begeleiding

Studenten van SUSA werken voor Menzis in Groningen op de afdeling Service. In Enschede ondersteunen ze op de afdeling Declaratieverwerking. Menzis zit in Groningen op de negende etage met uitzicht op óf het stadion óf het centrum. De teams variëren wat betreft leeftijd, maar hecht zijn ze allemaal, aldus Sigrid. “De mensen ondernemen graag samen dingen, zoals barbecues en teamuitjes. Ze zijn echt betrokken bij elkaar en bij de organisatie.”

 

Net als de medewerkers van Menzis krijgen ook studenten coaching en begeleiding bij hun ontwikkeling. Zij volgen dezelfde training als de vaste medewerkers. Met één groot verschil, legt Sigrid uit. “Als student kun je heel veel via e-learning doen. We hebben twee weken klassikale training in een e-learning gestopt, zodat je je traject zelf kunt inrichten: vooral digitaal leren, met een klein aantal klassikale momenten.”