Recap 2010-2019: deze trends laten we achter

2 januari 2020

Terwijl jij nu de-laatste-oliebollen-etend na zit te denken over welke goede voornemens je dit jaar nog meer allemaal niet gaat volhouden, zijn trendonderzoekers en wetenschappers al keihard bezig met de hits en fails van het nieuwe decennium. Waar we in de periode 2010-2019 niet verder kwamen dan tidepods etende tieners, irritante hoverboards en ontploffende smartphones, belooft 2020-2029 een decennium vol technologische en maatschappelijke hoogtepunten te worden. Maar om vooruit te kunnen gaan, moeten we eerst met z’n allen onze fouten (h)erkennen. Daarom presenteren wij hierbij de trends van 2010-2019 die we in 2020 achter ons laten. Happy Throwback!

Ouderwetse telefoon en mobiel

We hadden dolle pret op het internet

De meeste studenten van nu zijn groot geworden met onbeperkt toegang tot internet en de daarbij behorende smartphones, -watches, -tv’s en tablets. De volledige kennis van de wereld gebundeld in een apparaatje dat in je broekzak past?? Wauw, iedereen moet tegen 2020 toch haast een genie zijn? Well, think again.... In plaats van rondstruinen op Wikipedia, gaven we allemaal een hartje aan een ei op Instagram om Kylie Jenner te sarren, bundelden we onze donkere humor in kinderachtige memes, keken we massaal naar de domste filmpjes op Vine (en huilden we tranen met tuiten toen het offline ging) en lieten we onze beste dabs en whip-nae-nae’s zien op ieder mogelijk medium. Oké, we hebben het dan wel niet altijd even nuttig gebruikt, maar wát hebben we genoten van het internet in de 10’s! Is het dan nu écht tijd voor die intellectuele revolutie?

We gingen iedere mogelijke challenge aan

In 2010-2019 gingen we zonder schaamte met alles en iedereen de uitdaging aan. Het begon allemaal met onschuldige initiatieven als de Ice Bucket Challenge, de Mannequin Challenge, de Harlem Shake en de Plank Challenge. Dit veranderde al snel in dommere en donkerdere challenges als de Cinnamon Challenge, de Ice and Salt Challenge, de Momo Challenge en zelfs de lugubere Blue Whale Challenge. Maar deze extreme social media challenges waren niet genoeg. Oh nee, ook de grote bedrijven surften mee op onze onverzadigbare behoefte aan competitie. Denk aan Lay’s Flavor Contest, Fanta Flavour Vote en M&M’s Flavour Vote. Consumenten te veel inspraak geven pakte alleen niet altijd even goed uit. Zo werd Mountain Dew dankzij wat grapjassen van “meme-machine” 4chan slachtoffer van een gigantische marketingflop en noemden we massaal een boot Boaty McBoatface en een trein Trainy McTrainface. Lekker gewerkt allemaal!

Drama was de lijm die ons bij elkaar hield

In een decennium van sterke meningen en groeiende polarisatie, was er één trend die ons bij elkaar hield. Foute, over-the-top en juicy drama. Het leedvermakende entertainment ging er zo goed in, dat we er zelfs een compleet nieuw genre van hebben gemaakt: guilty pleasures. Jersey Shore, Keeping Up with the Kardashians, Teen Mom, Ex on the Beach, Temptation Island en ga maar door. We <3 drama. We deden overigens ook graag zelf dramatisch. Weet je nog, Flappy Bird? Juist, we werden in 2014 met z’n allen zó verslaafd aan het spelletje, dat de ontwikkelaar besloot de app van de markt te halen. En in plaats van dat we onze schouders ophaalden en een alternatief zochten, kochten we massaal smartphones waar het spel nog op stond voor (tien)duizenden dollars! Hoe bedoel je dramatisch? Gelukkig, voor de toekomst van dit decennium dan, lijkt er in ieder geval een einde te komen aan het guilty pleasure genre. Misschien worden we allemaal toch nog wat volwassener in 2020?

Voedsel

Het afgelopen decennium schoten de nieuwe restaurants en hippe eettentjes als wortels uit de grond. Of nouja, eerder als avocado’s. Want het groene guacemole-ei domineerde de afgelopen jaren de hele Westerse wereld. Op je cracker, in je pasta, op je sokken of in je haar: alles was fre-sh-a-voca-do. Ach, kun je denken, er was ook een groep wasmiddelknabbelaars, dus dan valt die avocadotrend best mee! En dat is waar, maar als het aan het milieu ligt, mag het vanaf 2020 best een tandje minder. Sterker nog, teruggaan naar de Hollandse keuken en zoveel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel eten, lijkt helemaal hot en happening te worden en is ook nog eens goed voor het milieu. Zouden we weer een nieuw aardappel-groente-(vega)vlees tijdperk in gaan?

 

Weet je welke trend we absoluut wel mee willen nemen naar het nieuwe decennium? Hardwerkende SUSA-studenten! Ook het nieuwe jaar goed beginnen? Solliciteer dan op één van onze bijbanen bij jou in de regio!