SUSA & Sunweb case

Normal Photo 1580223071

Binnen 2 weken kwalitatief hoogstaand personeel op de werkvloer om de zomerpiek op te vangen

Na de coronacrisis zorgde de “heropening” van de wereld ervoor dat de telefoons bij reisorganisaties roodgloeiend stonden. Bij Sunweb hadden ze moeite om de bezetting van hun klantenservice elke dag rond te krijgen, terwijl de zomerpiek nog moest komen. Dat vergde een operatie op tempo! Binnen twee weken werden er genoeg SUSA-studenten geworven om dit personeelstekort voor de rest van de zomer op te lossen. Lees hier hoe we dit voor elkaar kregen.

Wat voor bedrijf is Sunweb?

Sunweb richt zich op de verkoop van verschillende vakantietypes, waaronder strandvakanties, skireizen en stedentrips. Hierbij staat klanttevredenheid op de eerste plaats en streven ze naar de best mogelijke vakantie-ervaring voor elke klant. Sunweb is zich bewust van de impact van reizen op het milieu en investeert daarom in technologische innovatie om de reiservaring van klanten te verbeteren. Dit doen ze onder andere  met duurzame vliegtuigbrandstof en het stimuleren van treinreizen via Eliza was here. Kortom, met focus op kwaliteit, klantenservice én duurzaamheid blijft Sunweb een betrouwbare keuze voor reizigers die op zoek zijn naar onvergetelijke vakanties.

Uitdaging Sunweb

Hoe ga je opschalen tijdens het hoogseizoen wanneer je al met een brandend personeelstekort zit? Doordat mensen abrupt weer massaal wilden reizen na de coronacrisis, was het klantcontactcenter van Sunweb drukker dan ooit. Gevolg: met een zomerpiek in het vizier en een krappe arbeidsmarkt leek het oplossen van het personeelstekort op de afdeling een onbegonnen zaak. De uitdaging voor Sunweb zat ‘m dus vooral in de korte periode waarin het bedrijf moest opschalen.

Oplossing SUSA

Bij SUSA weten we dat hoogopgeleide hbo- en wo-studenten slim en snel van begrip zijn. Hierdoor werden geselecteerde studenten dan ook binnen één trainingsweek klaargestoomd om aan de slag te gaan. De flexibiliteit van de SUSA-studenten zorgde ervoor dat zij een echte aanvulling waren op het reguliere personeel en dat alle pieken en dalen opgevangen konden worden. De continue flexibiliteit van de studenten bleek dé uitkomst voor Sunweb.

Resultaten samenwerking Sunweb en SUSA

Door middel van ons uitgebreide wervings- en selectieproces wisten wij precies welke studenten wel en niet bij Sunweb zouden passen. Dit werd bevestigd met een vullingsgraad van 100%! Maar liefst 24 studenten (20FTE) stonden binnen 2 weken klaar om hun handen uit de mouwen te steken. Met een wekelijkse bandbreedte tussen de 380 en 960 uur, plande Sunweb naar behoefte meer of minder uren in. De match tussen Sunweb en de studenten was zo goed dat er slechts 1 uitstromer was in de initiële 8 weken. Dat betekent maar liefst 96% behoud. Aangezien de zomerpiek langer duurde, bleven de SUSA-studenten uiteindelijk langer werken bij Sunweb. En dat beviel: nog steeds werken we met veel plezier samen.

 

Een pool van
24 studenten
20 FTE
binnen 2 weken geworven
Opgeleid binnen
1 week

Hoe zijn deze resultaten tot stand gekomen?

Andre Tuinenburg kwam als Head of Customer Care bij Sunweb Group met deze casus bij SUSA. De snelheid waarmee SUSA flexibel én kwalitatief hoogstaand personeel kon leveren sprak hem erg aan. Door vervolgens snel te schakelen stond er binnen recordtijd een pool met getalenteerde SUSA-studenten klaar om Sunweb de zomer door te helpen.

SUSA heeft goed begrepen hoe de situatie voor ons is en wat ervoor nodig is om ons te helpen. Door proactief te handelen en snel te schakelen, hadden we binnen twee weken een studentenpool van 20 FTE klaarstaan die allemaal voldoen aan het gewenste profiel.
André Tuinenburg

Head of Customer Care bij Sunweb Group

Deze case is geschreven in maart/april 2022.

Meer weten?

Download dan de gehele case hieronder of neem contact op met Ludo.

230501 Ludo Kamerling Contactpagina
230501 Ludo Kamerling Contactpagina
Meer weten over SUSA?

Ludo Kamerling

Ludo Kamerling
Business Consultant
SUSA

 

Plan hier een call, of neem contact op:

Bel 06-39074969