De Bilthuysen ontdekt nieuwe kweekvijver vol met zorgpersoneel

De zorgsector staat onder druk en de zorgbehoefte wordt alsmaar groter. In 2025 zijn 1,25 miljoen mensen in Nederland 80-plus, een toename van maar liefst 67%. De vraag naar zorgpersoneel blijft groeien, maar het aantal mensen dat kiest voor een opleiding of carrière in de zorg daalt. Om deze grote vraag op te vangen, moeten er creatieve oplossingen komen om toch aan voldoende en kwalitatief personeel in de zorg te komen. Edwin Snoeks, Manager Extramurale Zorg bij De Bilthuysen, vond in SUSA de perfecte partner om een compleet nieuwe doelgroep mee aan te boren om zijn vacatures in te vullen.

Edwin Snoeks, Manager Extramurale Zorg bij De Bilthuysen
Edwin Snoeks, Manager Extramurale Zorg bij De Bilthuysen

Vissen in een nieuwe vijver

Dat de vacatures in de zorg moeilijk worden gevuld, merkt Edwin maar al te goed. “Bij De Bilthuysen hebben we al tijden problemen met het invullen van vacatures en dan met name die binnen de zorg en huishoudelijke hulp. In de regio Utrechtse Heuvelrug is een extreem tekort aan zorgpersoneel en mensen in de schoonmaak. Wij vissen dus met alle zorgorganisaties uit de regio in dezelfde vijver. Je kunt mensen dan wel gaan lokken met premies of cadeaus, maar daarmee los je het probleem niet op.” Om tot een oplossing te komen, is Edwin op zoek gegaan naar andere doelgroepen om die te interesseren voor de zorg. “Door het contact dat ik met SUSA had, kwam ik erachter dat er veel studenten op zoek zijn naar een bijbaan met meer zingeving. Een bijbaan met maatschappelijke impact. Door studenten in te zetten in de zorg, boren wij een volledig nieuwe doelgroep aan en creëren we met SUSA nieuwe banen voor studenten.”

"Door studenten in te zetten in de zorg, boren wij een volledig nieuwe doelgroep aan en creëren we met SUSA nieuwe banen voor studenten"

Edwin Snoeks, Manager Extramurale Zorg bij De Bilthuysen

Een flexibele samenwerking op maat

Helemaal nieuw is het idee van studenten in de zorg niet, vertelt Edwin. “Zelf hebben we ook weleens pogingen gedaan om studenten te bereiken en aan te nemen, maar het blijft toch moeilijk om bij die groep binnen te komen. SUSA zit natuurlijk wel middenin die doelgroep en dat merk je. Op een gegeven moment hadden we zelf 19 studenten geworven om bij ons in de schoonmaak te werken, maar uiteindelijk ging daar maar de helft echt van aan de slag. Via SUSA zijn die cijfers heel anders en worden studenten aangeleverd die daadwerkelijk aan de slag willen gaan en vooral ook blijven.

Binnenhalen en binnenhouden

Om de studenten te binden en vooral ook te behouden, ondernemen De Bilthuysen en SUSA allerlei initiatieven. Per student heeft SUSA gemiddeld zo’n 7 tot 10 contactmomenten per week. Dit gaat bijvoorbeeld over of ze zich goed aan de werkafspraken houden, hun ervaringen, maar ook over het beter leren van kennen van de collega’s tijdens een gezellige online pubquiz. Ook krijgen de studenten interessante scholingstrajecten en e-learnings aangeboden om hen op te leiden naar steeds hoger niveau. Daarmee hopen we de zorg aantrekkelijk en boeiend te maken voor studenten, nu maar ook in de toekomst. Dit helpt niet alleen om de huidige studenten in de zorg te behouden, maar werpt soms ook onverwachts mooie vruchten af. “Laatst kwam een student naar mij toe die vroeg of zij eens in gesprek kon met mensen van onze opleiding, omdat ze toch misschien de stap naar de zorg wilde maken. Dat is natuurlijk een hele mooie bijvangst”, vertelt Edwin.

Perfecte match tussen student en organisatie

De studenten van SUSA worden nu ingezet in de extramurale zorg als thuishulp waarbij ze huishoudelijke werkzaamheden uitvoeren. Om de kweekvijver van jonge, talentvolle studenten zo goed mogelijk te benutten, koos Edwin ervoor om de opleidingseisen helemaal los te laten. “Het gaat voor ons veel meer om de drive van mensen. De wens om er voor mensen te zijn en echt van toegevoegde waarde te kunnen zijn, zien we als de belangrijkste eigenschap. Bij de SUSA-studenten die zich bij ons komen voorstellen, proef je echt het enthousiasme en de behoefte om mensen te helpen. SUSA kent haar studenten en weet daarom heel goed hoe ze de doelgroep kan vinden, de juiste mensen screent en vooral ook behoudt.”

Tevreden cliënten en medewerkers

“SUSA neemt de planning van de studenten voor ons uit handen en zorgt ervoor dat de studenten voor zo’n 80% op vaste cliënten worden ingezet. Voor de overige 20% kan de student diensten van een andere student overnemen als die onverhoopt niet kan of diensten overnemen van vaste medewerkers. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een slimme planningsapp waarmee de student zijn rooster kan inzien, maar ook onderling diensten kan ruilen of extra diensten kan invullen. Zo zetten we bijvoorbeeld studenten extra in als de vaste medewerkers op vakantie gaan. Hierdoor kunnen we onze vaste medewerkers meer tevreden stellen en kunnen de cliënten erop rekenen dat ze de benodigde zorg krijgen. Daar draait het natuurlijk allemaal om.”

Deel deze blog