Kortere route naar een vast contract: zo werkt het nieuwe fasesysteem in de ABU-cao 2026

8 oktober 2025 Leestijd: 6 minuten
SUSA Fotografie 2022 Lowres 57

📝 CAO-artikel 14 | Wetgeving: BW 7:691 + EU-richtlijn 2008/104/EG 

Vanaf 1 januari 2026 verandert de ABU-cao op meerdere punten. Zo wordt het bekende fasesysteem (A, B, C) voor uitzendkrachten aangepast. De wijzigingen zorgen ervoor dat de route naar een vast contract korter wordt en dat het “resetten” van de telling bijna niet meer mogelijk is. Dit verkort de maximale duur van flexibele inzet van vier naar drie jaar en maakt het noodzakelijk om eerder keuzes te maken over in- of uitstroom. Tegelijk biedt het de kans om je personeelsplanning slimmer en toekomstbestendig in te richten, met meer grip op doorstroom en contractstrategieën. In dit artikel lees je wat er verandert, waarom dat gebeurt en hoe je er in de praktijk mee omgaat.

Wat verandert er precies?

Het huidige fasesysteem (A, B, C voor de ABU-leden en 1, 2, 3, 4, voor de NBBU-leden) blijft voorlopig van kracht. Op termijn wordt dit systeem aangepast met andere duur en onderbrekingstermijnen. Dit is al opgenomen in de huidige cao, artikel 14.

De overgang maakt onderdeel uit van de Wet werk en zekerheid, waarvan het wetsvoorstel momenteel wordt behandeld in de Tweede Kamer. De verwachte invoeringsdatum is rond 2027, maar hangt af van het verdere wetgevingsproces.

Als ABU-lid werkt SUSA daarom tot die tijd met het huidige A-B-C-systeem. Voor onze opdrachtgevers blijft dat voorlopig leidend. Onderstaand overzicht laat zien hoe dit fasesysteem eruitziet en welke wijzigingen al per 2026 gelden:

Fase Tot en met 2025 Vanaf 2026
Fase A 52 gewerkte weken 52 gewerkte weken (blijft gelijk)
Fase B Max. 3 jaar, max. 6 contracten Max. 2 jaar, max. 6 contracten
Fase C Contract voor onbepaalde tijd Contract voor onbepaalde tijd (blijft gelijk)

Nieuw: de onderbrekingstermijn om de telling opnieuw te starten wordt verlengd van 6 maanden naar 60 maanden (5 jaar). 

Effect: door de kortere duur van fase B doorloopt een uitzendkracht het fasesysteem sneller. Bovendien kan de telling pas opnieuw beginnen na een onderbreking van vijf jaar, waardoor het “resetten” van de opbouw, door iemand kort uit dienst te laten gaan en weer opnieuw te laten starten in fase A, vrijwel niet meer mogelijk is. 

Waarom deze wijziging?

De verkorting van Fase B is onderdeel van de bredere kabinetsdoelstelling om tijdelijke contracten in te perken en werkzekerheid te vergroten. Vanuit de politiek en de  vakbonden is er al langer kritiek op de lange doorlooptijd van uitzenden naar een vast contract. 

De langere onderbrekingstermijn is bedoeld om te voorkomen dat werkgevers het systeem “resetten” door iemand kort uit dienst te laten gaan om daarna opnieuw in Fase A te starten. 

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

De nieuwe regels zorgen ervoor dat je minder lang gebruik kunt maken van uitzendkrachten voordat een vast contract verplicht wordt. Dat vraagt om een scherpere planning, maar het betekent niet dat flexibel werken verleden tijd is. Iintegendeel, het draait straks vooral om slimmer organiseren. Wat betekenen de nieuwe regels voor jouw organisatie? 

  • Minder tijd voor flexibele inzet: de maximale duur van uitzenden zonder vast contract gaat van 4 naar 3 jaar. Dat betekent dat je eerder keuzes moet maken. Maar wie vooruit plant, kan de flexibele schil nog steeds optimaal benutten binnen de nieuwe kaders. 
  • Impact op langlopende projecten en specialistische functies: als een project langer duurt dan drie jaar of als een functie veel inwerk- en opleidingsinvestering vraagt, moet de beslissing sneller worden genomen: verlengen en vast in dienst nemen, of overstappen op een andere flexvorm. Door tijdig scenario’s uit te werken, behoud je grip op kosten Ă©n continuĂŻteit. 
  • Strategischer plannen: je HR- en capaciteitsplanning moet verder vooruitkijken. Door vooraf duidelijk te onderscheiden welke functies structureel zijn en welke echt tijdelijk, zet je flexibele krachten doelgericht in en voorkom je knelpunten aan het einde van Fase B. 
  • Andere inzet van doelgroepen: voor studenten en andere medewerkers die vaak korter dan twee jaar blijven, zal de wijziging weinig merkbaar zijn. Door slim gebruik te maken van deze groepen, kun je je flexibiliteit behouden en zelfs vergroten.

Kortom, wie nu al overzicht creĂ«ert, functies scherp analyseert en samenwerkt met een uitzender die fasen actief monitort, kan ook na 2026 flexibel blijven inspelen op pieken, projecten en onverwachte wendingen. 

Wat moet je concreet regelen?

Om problemen te voorkomen is het slim om nu al inzicht te verkrijgen in je huidige flexschil en afspraken te maken met je uitzender. Denk hierbij aan: 

  • Analyseer je huidige flexschil: welke uitzendkrachten zitten nu in Fase A of B en wanneer stromen zij door?
  • Pas je planningshorizon aan: reken met 3 jaar i.p.v. 4 jaar maximale duur.
  • Maak afspraken met je uitzender: hoe monitoren jullie de gewerkte weken en contracttermijnen?
  • Voorkom ongewenste doorstroom: bij bijvoorbeeld studenten die maar kort blijven, is dit een minder issue, maar bij andere doelgroepen moet je oplettender zijn voor het einde van de Fase B.

Uitzonderingen voor studenten en AOW’ers

Niet alle uitzendkrachten doorlopen de fases op dezelfde manier. In de ABU-cao 2026 gelden uitzonderingen voor studenten en AOW’ers, waardoor de regels net iets anders uitpakken voor deze groepen. 

  • Studenten die minder dan 12 uur per week werken: Deze studenten blijven langer in fase A. De verkorte route naar een vast contract geldt voor hen pas zodra zij 12 uur of meer per week werken. Hierdoor blijft het wĂ©l mogelijk om studenten flexibel en strategisch in te zetten voor bijvoorbeeld avonden, weekenden of seizoenspieken.
  • AOW’ers: Voor medewerkers die de AOW-leeftijd hebben bereikt, geldt een aangepaste fase B: deze duurt maximaal 4 jaar in plaats van 2 jaar. Zo kunnen AOW’ers langer op flexibele basis blijven werken zonder dat een vast contract verplicht wordt.

Waarom deze uitzonderingen?

Het doel is om rekening te houden met de unieke positie van deze doelgroepen op de arbeidsmarkt. Studenten werken vaak tijdelijk naast hun studie, terwijl AOW’ers meestal bewust kiezen voor flexibele inzet. Door hen andere faseregels te geven, blijft het aantrekkelijk om deze groepen in te zetten Ă©n blijft de inzetbaarheid van je flexibele schil groter. 

Klaar voor de toekomst

De kortere route naar een vast contract vraagt om bewuster plannen en een strakkere monitoring van contractfasen. Maar het biedt ook kansen: organisaties die nu al inzicht creĂ«ren in hun flexschil en helder onderscheid maken tussen structurele en tijdelijke functies, kunnen hun flexibiliteit behouden Ă©n versterken. 

Door slim samen te werken met een uitzender die de fasen actief bewaakt en meedenkt over inzetstrategieĂ«n, blijft het mogelijk om ook na 2026 soepel te schakelen tussen pieken, projecten en tijdelijke opdrachten. Met de juiste aanpak wordt de nieuwe cao geen beperking, maar juist een kans om je personeelsstrategie toekomstbestendig te maken. 

Meer weten over de nieuwe ABU-cao 2026?

Per 1 januari 2026 verandert het uitzendsysteem in Nederland op meerdere punten. Wil je weten wat er allemaal op de planning staat, wat dit betekent voor organisaties en hoe je je het beste kunt voorbereiden? 

Bekijk ons complete overzicht van de wijzigingen in de ABU-cao 2026 met alle artikelen, toelichtingen en praktische handvatten op één plek. Zo heb je altijd de juiste informatie bij de hand om de nieuwe regels slim en strategisch toe te passen. 

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van alles rondom de nieuwe ABU cao 2026? Volg ons op LinkedIn, neem contact met ons op of meld je aan voor onze speciale ABU-cao nieuwsbrief!

Luuk Pouwer
Luuk Pouwer
Meer weten over SUSA?

Luuk Pouwer

Senior Manager Klantcontact

SUSA

 

Plan hier een call, of neem contact op: