Complex, ook voor opdrachtgevers
Nicky Blom vult haar collega aan: “Dit is een van de grootste veranderingen voor flexwerk in lange tijd. Alle spelregels gaan op de schop. En dat heeft enorm veel impact, niet alleen op uitzendbureaus zoals SUSA, maar ook op detacheerders, flexkrachten en inleners die met uitzendkrachten werken.”
Die impact wordt meteen voelbaar in de praktijk, zegt Bijvank-Olthof . “Als uitzendbureau moet je van al je opdrachtgevers in kaart brengen welke cao’s gelden én welke aanvullende arbeidsvoorwaarden er zijn die misschien niet in de cao staan. Dat is al een uitdaging op zich, zeker als je met tientallen klanten werkt die allemaal eigen regelingen hebben.”
Ook voor opdrachtgevers verandert er veel. Zij moeten alle informatie over hun arbeidsvoorwaarden aanleveren aan het uitzendbureau. “Bij het inhuren van uitzendkrachten zal daar expliciet naar gevraagd worden,” legt Blom uit. “En dat is geen vrijblijvend verzoek: uitzendbureaus worden straks gecontroleerd op het naleven van de gelijkwaardige beloning uit de nieuwe cao.”
Tip: vanaf week 1 in 2026 moet volgens de nieuwe uitzend-cao worden verloond. Voor hr-afdelingen is het een hele klus om dat volledige arbeidsvoorwaardenpakket aan te leveren. Als dat nog niet gebeurd is, ga daar dan gauw mee aan de slag zodat uitzendorganisaties tijdig alle informatie krijgen die nodig is om compliant te blijven verlonen vanaf 1 januari a.s.
Het uitzendbureau kan vervolgens zelf, op basis van een eigen arbeidsvoorwaardenpakket, zorgen dat er een (minimaal) gelijkwaardige beloning voor de uitzendkracht uitrolt. Dat eigen arbeidsvoorwaardenpakket mag de uitzender in principe zelf inrichten.
Een manier om dit te doen is sommige beloningselementen te vertalen naar uurloon, voor andere elementen gebruik je reserveringen. Daarbij kan de uitzender ook waarde toekennen aan de eigen extra’s, zoals begeleiding, coaching en kerstpakketten. Dat totale pakket vergelijk je met dat van de opdrachtgever, waarbij de totaalsom van het arbeidsvoorwaardenpakket van het uitzendbureau dus niet minder mag zijn dan dat van de opdrachtgever. “Die vrijheid om zelf tot gelijkwaardigheid te komen is ook een kans voor ons als uitzendwerkgever om ons te onderscheiden”, stelt Bijvank-Olthof. “Er zijn cao’s waarin korting op zonnepanelen wordt geboden. Ik moet de student nog vinden die daarop zit te wachten. Die heeft meer behoefte aan begeleiding bij de carrièrekeuze of financiële coaching. Dat bieden wij en zo kunnen we tot een geschikt arbeidsvoorwaardenpakket komen dat past bij je doelgroep.”