Zo houd je grip op je studie én op je mentale gezondheid!

Oh wat is het verleidelijk om tijdens de online colleges urenlang door Instagram en Facebook te scrollen. Alleen mis je hierdoor misschien net de essentie van je college, onhandig! Hoe zorg je er dan voor dat je toch gemotiveerd en bij de les blijft? Het thuis studeren maakt je studie niet makkelijker, maar zeker niet onmogelijk! Volg de tips hieronder en herpak je grip!

Leestijd: 3 min.

Zo houd je grip op je studie én op je mentale gezondheid!

Maak elke dag een hot-list

Je behaalt betere resultaten als je grote taken in kleinere klusjes verdeelt. Het is daarom handig om elke dag een to-do list te maken. Klinkt dat wat suf? Noem het dan een hot-list! Zet bovenaan de kleine taken en daaronder de taken die meer tijd en energie vergen. Zet achter elke taak hoelang je denkt ermee bezig te zijn. Zo kan je voor jezelf een realistische inschatting maken wat je op een dag afkrijgt. Heb je alle taken van je hot-list af? Yes! Beloon jezelf! Heb je niet alle taken afgekregen? Kijk dan waar dat door komt. Had je te veel taken of was juist de inschatting van de tijd niet goed? Neem dit mee voor morgen, zo wordt jouw hot-list steeds beter!

Zorg voor je mentale gezondheid

Betrap jij jezelf wel eens op een schermtijd van meer dan 5 uur per dag? Oei! Wanneer je elke dag veel naar je scherm kijkt, heeft dit een negatief effect op je mentale gezondheid. Maar hoe verminder je je schermtijd? Probeer om je telefoon wat vaker weg te leggen. En je telefoon moet ook uit jouw zicht zijn zodat je niet wordt afgeleid. Stop hem bijvoorbeeld in je bureaula. Minder schermtijd betekent: tijd over voor andere leuke dingen! Schenk meer aandacht aan je mentale gezondheid door een keer yoga of meditatie te doen. En nee, dit is niet alleen voor zweverige types. Yoga en mediatie hebben een positieve invloed op de werking van je brein en kunnen je helpen tot rust te komen en je stress te verminderen. Dat kan jij als student waarschijnlijk wel gebruiken. Want met thuis studeren is het extra belangrijk om goed voor je lichaam en geest te zorgen.

Wees lief voor jezelf

Al die online colleges zuigen energie. Helemaal als je er de hele dag mee zit volgepland. Pak daarom ook je rust en maak tijd voor ontspanning. Slipt dit er nog wel eens in? Blok dan minimaal 2 à 3 uur per dag in je planning voor ontspanning. Ga bijvoorbeeld eens uitgebreid koken of gun jezelf een momentje zonder prikkels van buitenaf. Even weg met die telefoon en laptop! Je zult merken dat je dan pas echt tot rust komt. Trommel bijvoorbeeld wat vrienden op en ga samen een stadswandeling doen. Zo kan je bijpraten met je vrienden, haal je je dagelijkse stappendoel (ook goed voor je gezonde levensstijl) en steun je de horeca. Wat wil je nog meer?!

Motiveer jezelf en een ander

Als je elke dag urenlang in je (studenten)kamer zit, is het voor iedereen lastig om gemotiveerd te blijven voor je studie. Motiveer daarom ook elkaar! Net dat ene steuntje in de rug kan ervoor zorgen dat jij wel je tentamen haalt. Probeer vandaag eens een vriend, vriendin of studiegenoot een compliment te geven. Bijvoorbeeld ‘Rick, wat ben jij goed bezig vandaag!’. Maak het persoonlijk door ook de naam te noemen, dan voelt diegene zich echt aangesproken. Hiermee motiveer je niet alleen een ander, maar krijg je zelf ook eerder een compliment terug. Zo houd je elkaar op de rit naar het diploma!

Deel deze blog