Hoe kun je als student een gezonde levensstijl aanhouden (ook tijdens de Coronacrisis)?

We weten allemaal hoe verleidelijk het is om elke avond een pizza te verslinden als avondeten. Niet zo gezond, maar wel makkelijk en snel! Hoe kun je er dan voor zorgen dat je met weinig tijd en geld tóch een gezonde levensstijl aanhoudt? Het is makkelijker dan je denkt! Ontdek hoe je met deze 4 tips het gezondste uit je studentenleven kan halen.

1. Bedenk een weekmenu

Herken je dit: Wat zal ik vanavond eens gaan eten? Een klassieke pasta pesto, Chicken Tonight of toch een frikandelbroodje? Je bent niet de enige die de keuze voor het avondeten wel eens uitstelt. Tip 1: Wanneer je voor een week vast vooruit kijkt wat je gaat eten, bespaart dit niet alleen keuzestress op de dag zelf, maar ook geld! Hierdoor krijg je meer grip op wat je eet én houd je tijd over voor het koken zelf. Wel zo handig in het drukke studentenleven. Ook als je nog niet precies weet wat je plannen zijn, kan een weekmenu handig zijn. Je haalt precies wat je nodig hebt en je kunt beter te veel maken dan te weinig. Want wat je over hebt stop je in een bakje en hup in de vriezer voor later. Lekker makkelijk. Welk typisch studentenmaaltje past bij jou?

2. Haal je boodschappen op de markt

Als student zijnde heb je met je collegegeld, huur en telefoonabonnement meestal niet veel geld over voor elke dag een vijf sterren maaltijd. Toch moet je wel wat eten en hiervoor boodschappen doen. Die boodschappen zijn alleen vaak duurder dan je verwacht. Tip 2: Heb je al eens geprobeerd om je verse producten als groente, fruit en vlees op de markt te halen? Je zult versteld staan wat dit je bespaart. En, als je ook tip 1 volgt, weet je precies hoeveel je van wat nodig hebt. Zo kun je allerlei soorten groenten combineren in je gerechten, handig en gezond!   

3. Zet een dagelijks stappendoel

Normaal loop je de hele dag door de gangen van het schoolgebouw en zet je stappen zonder dat je er bij nadenkt. Door al het thuis studeren zetten we helaas minder stappen dan we zouden willen. Daarom tip 3: Zet voor jezelf een dagelijks stappendoel. Door dagelijks 8.000-10.000 stappen te zetten blijf je voldoende in beweging en behoud je een goede doorbloeding in je lichaam. Voldoende stappen zetten helpt ook tegen de coronakilo’s en zal je stress verminderen. Want als student kun je soms met een flinke portie stress te maken krijgen. Probeer tijdens het lopen je telefoon daarom ook in je zak te laten zitten, zodat je echt even tot rust komt. Maak het wandelen nog leuker door dit samen met huisgenoten, vrienden of studiegenoten te doen. Dan kun je even bijpraten over die online colleges en haal je gelijk je stappendoel, ideaal!

4. Recepttip van SUSA

Komen alle typische studentenmaaltjes bijna je neus uit? Probeer dan eens iets nieuws of vervang vlees een keer voor wat anders. Door een vleesvervanger of extra groente aan je gerecht toe te voegen zorg je dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld een makkelijk vegetarisch eenpansgerecht (scheelt weer afwas) als shakshuka. Een gerecht zonder al te veel poespas, maar wel iets wat gezond is. shakshuka is een gerecht uit het Midden-Oosten wat je op vele manieren kan bereiden. De basis bestaat uit een tomatensaus met eieren waar je groenten en kruiden aan toevoegt. Zo kun je de shakshuka helemaal naar jouw eigen smaak maken! Benieuwd of dit iets voor jou is? Probeer het vanavond zelf!

Wie kan er volgens jou wel wat meer aandacht besteden aan een gezonde levensstijl? Misschien geven deze tips wel het verlossende antwoord!

Deel deze blog