Zorgvraag vs. zorginstroom: mismatch én oplossing op een rij

26 mei 2025 Leestijd: 3 minuten
SUSA Fotografie2024 89

De zorg staat onder hoogspanning. Het is tijd voor actie. Want de cijfers liegen er niet om. De vergrijzing neemt toe, en tegelijkertijd droogt de instroom in zorgopleidingen op. Dat is geen probleem voor morgen, dat is een crisis die vandaag al voelbaar is. In roosters die niet rondkomen. In wachtlijsten die groeien. En in teams die structureel onderbezet zijn. Toch is er ook ruimte voor optimisme. In dit artikel lees je hoe functiedifferentiatie een praktische oplossing biedt voor het personeelstekort — en hoe ook studenten zonder zorgdiploma nú al het verschil kunnen maken. 

De zorg loopt leeg, de collegebanken ook

In 2033 wordt een tekort van 256.000 fte aan zorgmedewerkers verwacht (Skipr, 2024). Dat betekent niet alleen minder handen aan het bed, maar ook minder tijd, aandacht en kwaliteit. En juist nu het aantal ouderen blijft stijgen, neemt het aantal studenten dat kiest voor een zorgopleiding stevig af. 

 

In 2024 startten nog maar 7.260 mbo-studenten met de opleiding verpleegkunde — 20% minder dan twee jaar eerder. De instroom voor verzorgende IG zakte zelfs met 33% in vijf jaar tijd, naar 4.110 studenten (CBS, 2024). Op hbo-niveau is de daling iets minder groot, maar nog steeds zorgwekkend: slechts 7.000 starters voor HBO-V in 2024, 6% minder dan in 2021/2022. 

 

Dit zijn geen tijdelijke schommelingen. We zien een structurele afname van het aantal studenten dat voor een zorgloopbaan kiest. En die daling staat haaks op de groeiende zorgvraag. 

Minder dan 1 op de 10 studenten kiest voor zorg

Nederland telt ruim 1,2 miljoen studenten. Slechts 124.000 daarvan volgen een opleiding in zorg en welzijn — dat is minder dan 10% (CBS, 2024). En dat terwijl de zorgvraag explodeert. We hebben méér mensen nodig, maar steeds minder jongeren kiezen voor deze richting. De opleidingstrajecten zijn lang, intensief en vragen veel begeleiding. Tegen de tijd dat nieuwe studenten klaar zijn om aan de slag te gaan, is het tekort alleen maar groter geworden. 

 

De harde conclusie: we kunnen het gat niet meer dichten door alleen te blijven hopen op méér instroom. 

Slimmer inzetten op wie er wél is

Toch is er een enorme groep die wél iets kan betekenen. In Nederland combineert maar liefst 88% van de studenten hun studie met een bijbaan (CBS, 2024). Dat is een ongekend potentieel. En toch wordt die groep in de zorg nauwelijks benut. 

 

Daar ligt een kans. Functiedifferentiatie maakt het mogelijk om het werk anders in te richten en studenten — ook zonder zorgdiploma — nú al onderdeel te maken van zorgteams. Niet als vervanging van professionals, maar als aanvulling. Denk aan ondersteuning bij huishoudelijke taken, dagbesteding of lichte ADL. Met gerichte training kunnen ze meteen aan de slag, en op termijn doorgroeien binnen de sector. 

Tijd voor een andere aanpak

We snappen het: het tekort aan personeel aanpakken vraagt veel van zorgorganisaties. De druk is al hoog, en nieuwe strategieën kosten tijd, ruimte en draagvlak. Maar niets doen is geen optie. 

 

Daarom is het zo belangrijk om te kijken naar oplossingen die nú al werkbaar zijn. Functiedifferentiatie helpt je om het werk slimmer te verdelen, zonder direct extra zorgprofessionals te hoeven opleiden of vinden. En het mooie? Je kunt vandaag al beginnen — klein, praktisch en met impact. 

Meer weten over functiedifferentiatie?

In onze whitepaper lees je hoe je studenten zonder zorgopleiding nú al inzet binnen jouw team. Inclusief praktijkvoorbeelden van functiedifferentiatie bij Philadelphia, én een handig 6-stappenplan voor implementatie.

De whitepaper verschijnt binnenkort. Op de hoogte blijven? Volg ons op LinkedIn, dan weet je als eerste wanneer de whitepaper beschikbaar is!

Irene van der Berg, Projectmanager Zorg bij SUSA
Irene van der Berg, Projectmanager Zorg bij SUSA
Vragen? Neem contact op met

Irene van den Berg

Irene van den Berg
Projectmanager Zorg 
SUSA

 

Plan hier een call, of neem contact op:

Gebruikte Bronnen