Gen Z Whitepaper: Hoge eisen, hoge verwachtingen, en andere behoeften

8 november 2023 Leestijd: 4 minuten
Pagina 23

De arbeidsmarkt kan voelen als een uit de hand gelopen kano-avontuur: snel, verassend, veranderlijk en een beetje spannend! Wie er als volgende in de boot stapt? Gen Z natuurlijk! Ze zijn jong, ambitieus en klaar om hun plekje op de werkvloer te veroveren. Maar ze zijn anders dan hun voorgangers, de Millennials. Om als werkgever bij te blijven binnen de huidige markt, moet je hun behoeften begrijpen. Hoe houd je deze jonge talenten binnen op de lange termijn? Wij zochten het voor je uit in onze nieuwste whitepaper. Lees hier een aantal belangrijke take-aways!

Persoonlijke benadering

Gen Z’ers willen zich gezien en gewaardeerd voelen op de werkvloer. Ze zijn jong en staan aan het begin van hun carrière. Dit gaat gepaard met twijfel en onzekerheid. Daarom zoeken   ze veel en krijgen ze graag bevestiging. Met een persoonlijke benadering weten ze waar ze staan en krijg jij als werkgever een beter beeld van hen als individu. Waar worden ze enthousiast van? Wat is hun drijfveer? Door hier op tijd over in gesprek te gaan, laat je interesse blijken en stimuleer je hun ontwikkeling binnen en enthousiasme voor het bedrijf.

Rising stars

Waar Millennials bekend staan als jobhoppers, zijn Gen Z’ers eerder geneigd binnen een bedrijf door te groeien. Ze zijn op zoek naar zekerheid, Onder andere in de vorm van een duidelijk persoonlijk ontwikkelingstraject. Ze zijn niet bang om de handen uit de mouwen te steken. Zolang ze zich nuttig en gewaardeerd voelen, laten ze graag zien wat ze in hun mars hebben. Het constante vergelijken op social media heeft ertoe geleid dat deze generatie enorme ambities heeft, en met een flinke drive aan de weg timmert voor zichzelf.

Verwachtingsmanagement is dus belangrijk vanaf het begin. Deze generatie leest het liefst al in de vacature wat de mogelijkheden zijn bij goed presenteren. Dit past ook in hun toekomstgerichtheid, ze willen waar ze kunnen een stukje controle voelen en kunnen plannen. Als ze eenmaal aan de slag zijn, is het van belang om je talenten binnen je organisatie in kaart te brengen en te zorgen dat je een duidelijk beeld hebt van hun persoonlijke ambities. Zeker wanneer je werkt met studenten in de afstudeerfase van hun studie is het cruciaal om op het juiste moment een mogelijkheid tot doorgroei te bespreken. Zo verzeker je jezelf van het (al deels ingewerkte) talent van de toekomst.

Good vibes only

Elke generatie hecht waarde aan een positieve werksfeer, maar Gen Z geeft hier een wat uitgebreidere betekenis aan. Ze zijn, naast hun online bestaan, op zoek naar verbinding en ervaringen in de ‘echte’ wereld. Collega’s die als vrienden voelen en aandacht voor de mens achter de werknemer. Als je deze generatie wil behouden, moet er een positieve en inclusieve werksfeer heersen. Zo niet, dan gaan ze op zoek naar een plek waar ze meer werkgeluk ervaren.

Zo’n positieve werksfeer is niet alleen voor de ‘leuk’. Het bevordert het welzijn en de productiviteit van de medewerkers. Tevens is het een mooie kans om de waarden van je bedrijf duidelijk te laten gelden. De sfeer kan bevorderd worden met activiteiten die het persoonlijke contact tussen collega’s stimuleren. Denk verder dan de vrijdagmiddagborrel! SUSA’s onderzoek wees uit dat Gen Z’ers bijvoorbeeld veel waarde hechten aan een gezamenlijke lunch of sportactiviteiten na de werkdag.

Van meedogenloze comments tot opbouwende kritiek

Gen Z’ers zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en hebben daardoor van jongs af aan te maken gehad met de meedogenloze comment-secties op social media. Het belang van likes en comments zorgde er al vroeg voor dat deze generatie in aanraking kwam met het oordeel van een ander. Dit heeft ertoe geleid dat ze behoefte hebben aan kritiek.

Op de werkvloer snappen ze dat er punten van kritiek kunnen zijn, en horen ze dit liever direct dan als mosterd na de maaltijd. Voor de 46% van Gen Z'ers die aangeven meestal of altijd angstig/gestrest te zijn, werkt deze aanpak ook. Door directe feedback, zowel positief als negatief, maak je duidelijk waar ze staan en kun je als leidinggevende een deel onnodige stress wegnemen. Zo'n gesprek hoeft voor deze generatie overigens niet lang te duren. Met hun korte spanningsboog is 5- 10 minuten tussen de werkzaamheden door voldoende. Wanneer deze momenten er met enige regelmaat zijn weten ze wat er goed gaat, waar ze aan moeten werken en waar ze aan toe zijn. Zo zorg jij ervoor dat je talenten van de toekomst de juiste ontwikkelingen doormaken.

Download de whitepaper

Al deze factoren zorgen voor een andere kijk op werk onder Gen Z’ers. Benieuwd wat dit precies betekent, hoe dit zich uit en wat jij als werkgever kan doen om het maximale uit deze nieuwe generatie te halen? Download nu onze whitepaper: De toekomst is er al. Gen Z-studenten wèrken.

230501 Ludo Kamerling Contactpagina
230501 Ludo Kamerling Contactpagina
Meer weten over SUSA?

Ludo Kamerling

SUSA flexibel studentenwerk
Maliebaan 87
3581 CG Utrecht

 

Plan hier een call, of neem contact op: