De top 10 tips voor leidinggeven op afstand

2 december 2020 Leestijd: 4 minuten

‘Coronakilo’s door thuiswerken en stress’ kopte EenVandaag ruim een week voor SUSA’s binnenplaats – editie Teamleider. Uitdagingen waar veel werkenden dit jaar mee te maken hebben en waar teamleiders binnen Klantcontact creatief op inspelen. Benieuwd naar hun top 10 tips? Lees dan snel verder!

30 seconds spelen via online meeting

Dat thuiswerken uitdagingen met zich meebrengt is voor niemand nieuw. Ook binnen de Klantenservice-branche - waar veel mensgerichte professionals werken - zijn de uitdagingen zichtbaar en is de online pubquiz niet meer zo populair als in april. Het ‘gouden ei’ lijkt nog niet gevonden. Maar klopt dat wel? Vakgenoten en collega-teamleiders deelden de tips tijdens de online editie van SUSA’s Binnenplaats van donderdag 19 november 2020.

Wat doen teamleiders binnen een klantcontactafdeling om de medewerker vitaal en enthousiast te houden? Welke tips hebben ze voor collega-vakgenoten om bijvoorbeeld bila’s of coaching sessies op afstand te bewerkstelligen? Hierbij 10 creatieve tips voor leidinggeven op afstand!

1. Voorstelronde nieuwe medewerkers

Als een nieuwe medewerker start, dan staat een rondleiding natuurlijk hoog op de agenda van het inwerktraject. Daarnaast ontmoet hij/zij collega’s op een informele manier bij de koffiecorner of in het bedrijfsrestaurant. Tegenwoordig kan dat niet meer fysiek, wat uitdagingen op het gebied van binding met zich meebrengt. Tip: laat nieuwe medewerkers een voorstelvideo opnemen, plak alle filmpjes achter elkaar, op deze manier heb je iedere paar weken een digitaal voorstelrondje tijdens de dag-/weekstart

2. Ideeën box

Betrek collega’s bij het bedenken van nieuwe initiatieven, om zo de binding te verbeteren en betrokkenheid direct te vergroten. Dit kan door middel van een digitale ideeën box (werkbestand binnen Teams), waartoe iedereen toegang heeft. Benieuwd naar ideeën die hieruit zijn gekomen? Zie punt 9.

3. Kettingbrief

Wees initiatiefnemer en stuur een grote ansichtkaart - inclusief adressenlijst en postzegels - naar een teamlid. Ieder teamlid schrijft een inspirerende of leuke boodschap op de centrale vraag ‘Ik waardeer mijn collega, omdat…’. Een mooie manier om waardering te uiten én om medewerkers meer in verbinding met elkaar te laten staan. Coöperatie VGZ ging je voor en raadt dit iedereen aan!

4. Koffiemoment ná de werkdag

Hebben collega’s behoefte aan ‘stoom afblazen’ na een drukke werkdag? Of zijn er casussen die je graag voorlegt zodat iedereen van elkaar kan leren? Bied medewerkers de ruimte en tijd om vragen te stellen tijdens een hiervoor ingericht moment. Doe dit bijvoorbeeld na de werkdag buiten openingstijden, zodat de medewerkers na de werkdag het werk ook in hun hoofd kunnen afsluiten.

5. Start een stappenteller competitie

Speel via een competitie met je collega’s wie de meeste stappen in een week of maand zet. Koppel hier leuke prijzen aan en je zult zien dat dit niet alleen zorgt voor vitalere medewerkers, maar ook voor meer binding tussen collega’s. Leuk om te weten: binnen SUSA gebruiken we de app ‘Ommetje’ van Hersenstichting Nederland.

6. Wandelbila’s

In plaats van videobellen achter het beeldscherm is het stimuleren van een ‘wandelbila‘ goed voor zowel jezelf als jouw collega. Je blik op oneindig in de natuur biedt de mogelijkheid om zaken van een afstandje te bekijken. Bijkomend voordeel: het heeft een positieve bijdrage voor tip 5!

7. Op visite

Blok als teamleider een hele dag om langs het team te rijden voor een kop koffie of een wandeling. Uiteraard op afstand en het liefst buiten in de frisse lucht. Collega’s zullen het nog weken hebben over deze actie!

8. Realistische verwachtingen

Neem medewerkers mee in de verwachtingen van het team, de afdeling en de organisatie voor de komende periode. Met name als het gaat over de verhouding tussen het thuis en op kantoor werken. Wees realistisch en laat medewerkers meedenken (tip: combineer dit punt met tip 2.)

9. Warming-Up

Uit de ideeën box van NS kwam het initiatief van een ‘warming-up’. Een warming-up is een digitaal moment, waarbij medewerkers elkaar opwarmen voor de komende werkdag. Goedemorgen Nederland 2.0!

10. Spoorzoekersactie

Last but not least, het meest creatieve idee kwam van IKEA (hoe kan het ook anders). Plaats een object (bijvoorbeeld een bakfiets) ergens in de stad en laat medewerkers door middel van aanwijzingen raden waar de fiets staat. Aanwijzingen zijn te verdienen door het halen van de werk gerelateerde KPI’s. Zo combineer je teambuilding met een leuke uitdaging, en haal je ook nog eens de doelstellingen!

 

Heb jij nog een leuke of inspirerende tip? Laat het ons weten!