You snooze you lose: 10 tips om opstaan dragelijker te maken

Je kent het wel: nog even snoozen en daarna paniekerig wakker worden omdat je je hebt verslapen. Gelukkig is er voor iedereen een methode om de dag lekker te beginnen. Want, je weet: you snooze, you lose! Doe daarom je voordeel met deze tips en kom nooit meer te laat voor werk of colleges.

Hond onder deken

Planning

Grote kans dat je dit leest omdat je ochtenden een fiasco zijn, en je zelfs na dat uur in de bus nog niet wakker bent. Plan ’s ochtends iets waar je zin in hebt: van een serie kijken tot een verfrissende ochtendrun. Zo is je bed uitkomen nog leuk ook en kom je wakker bij college aan.

Hydratatie

Aangezien je 8 uur lang niets gedronken hebt, is het verstandig om first thing in de ochtend een groot glas water te drinken. Hydrateer jezelf en je voelt je veel alerter.

Verwarming

Niets is erger dan je warme, knusse bed verlaten en de kou te trotseren. Stel je verwarming zo in (indien mogelijk) dat je kamer - voordat je wekker gaat - al wordt verwarmd. En leg je kleding dan ook lekker op de verwarming als je toch bezig bent. Maakt je kleren aanschieten een stuk aantrekkelijker.

Ontbijt

Of het ontbijt nu wel of niet de belangrijkste maaltijd van de dag is, het voorziet je lichaam in ieder geval van brandstof. Kies bij voorkeur voor een eiwitrijk ontbijt. Dit zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt om aan de slag te gaan en je hebt een tijd lang geen honger meer.

Daglicht

Voor de lange slapers of voor in de zomer: open je gordijnen zodra je wakker wordt. Of, beter nog, ga echt naar buiten voor wat vitamine D. Daglicht geeft namelijk een seintje aan je lichaam dat het wakker moet worden en helpt het 'slaperige' hormoon melatonine te verminderen.

Work-out

Een work-out in de ochtend is een van de beste manieren om snel wakker te worden. En, nog een voordeel, het helpt je ’s avonds beter te slapen zodat je uitgeruster wakker wordt. Geen tijd voor een work-out? Doe dan 20 jumping jacks om je lichaam wakker te schudden.

Meditatie

Is meditatie misschien meer jouw ding? Begin met 10 minuutjes per dag. Probeer de gratis trial van Headspace bijvoorbeeld eens. Zo kun je in 10 dagen ontdekken of de app blijft of samen met je wekker het raam uitgaat.

Voorbereiding

Je zult je 's morgens veel meer als een zombie voelen, dus bereid je ’s avonds alvast voor op de volgende dag. Leg je outfit klaar en maak je lunch.

Dan nog wat slaaptips om het ook fysiek gezien wat makkelijker te maken om uit bed te komen:

  • Slaapritme: Als je steeds op hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat, zal je lichaam aan deze routine wennen en op een gegeven moment zelf wakker worden. Maar, dan is uitslapen in het weekend er niet meer bij. Anders is je ritme naar de maan.
  • Snoozen: Elke keer als je snoozet, start je een nieuwe slaapcyclus die vervolgens om de 9 minuten wordt onderbroken, totdat je eindelijk opstaat. Je bent het meest uitgerust wanneer je eerste alarm afgaat. Hoe meer je snoozet, hoe slechter je je uiteindelijk voelt. Enorm veel moeite om je bed uit te komen? Zet een tweede alarm in een andere kamer (niet aan te raden met huisgenoten).

Deel deze blog