9 tips om van je eerste werkdag een succes te maken!

24 maart 2021 Leestijd: 5 minuten

Gefeliciteerd! Je bent vast niet zomaar op deze pagina terecht gekomen. Waarschijnlijk staat jouw eerste werkdag voor de boeg. Spannend! Hoe ziet jouw werkplek eruit? Wie zijn je nieuwe collega’s en zal het klikken met ze? Welke kleding trek je aan? Misschien gieren de zenuwen door je lijf of misschien valt dat ook wel mee. Om zeker te weten dat jij de juiste eerste indruk achterlaat als SUSA-ambassadeur, lees je hier een aantal do’s and dont’s.

Screenshot 2021 03 24 At 17.06.55

1. Vervang je schooltas voor een werktas

Die ene rugzak waar je laatst een bruine banaan in vond of waar een biertje overheen is gevallen, kun je beter thuis laten. Neem in plaats daarvan een georganiseerde tas mee. Bijvoorbeeld eentje met extra vakjes zodat je je spullen snel kunt vinden. En check van te voren goed wat je allemaal mee moet nemen, denk aan eventuele documenten voor personeelsadministratie, pen en papier, deodorant, flesje water enzovoort.

2. Wees voorbereid

Lees je nogmaals goed in over de organisatie. Raadpleeg het internet, nieuws of sociale media en vraag mensen die er al werken om meer te weten te komen over de organisatie. Zo is dan niet alle informatie op je eerste werkdag meer nieuw, en zal je het beter onthouden.

3. Kom ruim op tijd

Liever te vroeg dan te laat, want je werkgever laat immers ook niet op zich wachten. Zorg ervoor dat je op tijd je spullen klaar legt, plan je route en bereken de reistijd met wat speling voor eventuele vertraging. Want een goed begin van de dag…

4. Dress to impress

Zorg ervoor dat je fris en fruitig voor de dag komt. Als je zenuwachtig bent, is het heel normaal als je een beetje gaat zweten. Een frisse ochtenddouche en goede deodorant zijn daarom een pre.

Bovendien vraagt je eerste werkdag om een gepaste outfit, want je kunt maar eenmalig een eerste indruk achterlaten. Ga je voor stoer of elegant? Zakelijk of juist creatief? Maak je niet te druk! Want als het goed is, past je persoonlijkheid en dus ook je kledingstijl bij de bedrijfscultuur van je nieuwe werkgever. Wel kan het soms in je voordeel zijn om je een beetje aan te passen. 

Allereerst is het een aanrader om je nieuwe werkplek eens onder de loep te nemen. Heeft het een reputatie hoog te houden, zoals bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij of bank? Dan dien je voor een zakelijke en professionele outfit te gaan. Is je baan iets informeler, dan mag de look meer casual-chic zijn. Bekijk dus vóórdat je een outfit uit de kast trekt wát het bedrijf uitstraalt en vraag desnoods aan je werkgever of er een dresscode geldt. Zo voorkom je een onnodige kledingcrisis.

Er zijn een aantal kledingvoorschriften die voor iedereen gelden. Alles waar te voor staat is niet gewenst, niet te groot, niet te klein, niet te veel of te weinig. Voorkom provocerende teksten of shirts en zeg nee tegen een decolleté of andere pikante outfits. Laat de schouders en knieën altijd bedekt en trek geen kleding met gaten aan, zélfs niet als die hippe ripped jeans je zo goed staat.  

5. Wees geïnteresseerd

Dit begint dus niet alleen met een (virtuele) handshake en jouw naam, maar ook met je collega’s naam. ‘’Hoe heet je ook alweer..?’’ Ben je slecht in namen onthouden? Dan zijn er een aantal trucjes om first dates taferelen achter wegen te laten. Geef aan dat je het lastig vindt om alle namen te onthouden, maar dat je zeker je best doet. Het helpt om iemand zijn of haar naam zelf te herhalen, verzin een ezelsbruggetje zoals een passende bijnaam met dezelfde voorletter of schrijf iemands naam op. Zo ben jij die sympathieke collega die een dag later je collega’s bij de naam kunt noemen.

Wees niet alleen geïnteresseerd in je nieuwe werk, maar ook in je nieuwe collega’s. Laat jezelf zien en vertel wie je bent, maar bewaar ook wat leuke verhalen voor later. Toon vooral ook interesse naar wie je collega’s zijn. Dit maakt je werkdag nog gezelliger en zo leer je elkaar het snelste kennen.

Luister ten slotte goed naar wat je collega’s verbaal en non-verbaal vertellen. Dit is belangrijk om kennis te maken met de bedrijfscultuur en zo snel mogelijk in te burgeren.

6. Durf vragen te stellen

Domme vragen bestaan niet, dus voel je niet bezwaard om vragen te stellen. Je bent overigens nieuw dus je collega’s zijn bereid om je vragen te beantwoorden. Daarnaast kom je geïnteresseerd en gemotiveerd over en haal je op deze manier het beste uit jouw inwerktraject!

7. Sla alles op

Noteren, noteren, noteren, betekent dat! Een eerste werkdag zit bom vol nieuwe informatie en impressies. Geloof me, dat is te veel om allemaal in een keer op te kunnen slaan. Pak daarom je pen en papier erbij om belangrijke informatie te noteren, dit helpt je bij het onthouden. Bovendien hoef je je collega’s in het vervolg minder vaak te vragen om hulp als je terug kunt vallen op je eigen notities.

8. Ren niet te vroeg naar huis

Duurt je werkdag van 9:00 uur tot 17:00, dan werk je van 9:00 uur tot 17:00 uur en ben je om 17:00 uur nog niet onderweg naar huis bent. Sluit je eerste werkdag netjes af. Wees collegiaal en help waar dat nog kan, bedank je collega voor het inwerken en eindig de werkdag samen.  

9. Beter als hun

Dan*. Neeee beter hè? Precies, beter let je op je taalgebruik. Zorg ervoor dat je correct Nederlands spreekt. Gebruik geen verkeerde voorzetsels, tussenvoegsels of andere versprekingen, dit komt niet professioneel over. Bovendien wordt er niet gepramd, niet bits gedaan onderling, draag je geen verpauperde kleding, en oja! Laat je het stuko jargon binnen de studentenmuren. Welkom in het grote mensenleven!

Poeh, dat was een hoop informatie en jouw eerste werkdag moet nog beginnen… Maar een goede voorbereiding is het halve werk, dus dit beloofd een succesvolle eerste dag te worden! Dress to impress, and say yes to succes! Heel veel plezier bij jouw nieuwe baan en zet hem op!