Pensioen iets voor later? Dewi & Jesse zijn nu al experts

29 december 2021 Leestijd: 5 minuten

Een bijbaan waar je veel verantwoordelijkheid hebt. Dat zagen Dewi en Jesse wel zitten. Als student denk je waarschijnlijk nog niet echt na over je pensioen, dus is het nog interessanter om dan toch in deze branche aan de slag te gaan. Benieuwd hoe deze bijbaan eruit ziet? Dewi en Jesse delen hun ervaring!

Dewi 1000X718

Hoe vind je het werk bij MN?

Jesse: Ik heb het heel erg naar mijn zin. Het gaat in principe natuurlijk gewoon om een bijbaan, maar zo voelt het niet. Het is hartstikke leuk én interessant werk. Je krijgt met echte zaken en echte mensen te maken. Ook werk je met mensen die in dezelfde levensfase zitten.

 

Dewi: Leuk! Ik had niet per se van mijzelf gedacht dat ik in de pensioenen zou werken, dus het is wel iets anders dan ik had verwacht. Het is best uitdagend en heel belangrijk dat je de informatie goed doorspeelt. Het is een baan met veel vertrouwen. Mensen bouwen hun hele leven pensioen op, waardoor het belangrijk is dat je je werk goed doet.

Hoe is de sfeer binnen MN?

Jesse: Het is anders nu we thuiswerken, want de gezellige praatjes tussendoor zijn er niet. Ik merk wel dat de sfeer onderling niet is veranderd. Als ik dan toch een collega spreek voelt het goed. De sfeer op kantoor is professioneel en collegiaal.

Zou je een werkdag bij MN willen beschrijven? Hoe start je op, hoe verloopt je dag?

Dewi: Zo’n 20 minuten voordat je moet beginnen start je al op. Mochten er technische problemen zijn, dan kan je deze nog op tijd oplossen. Anders kan je gelijk aan de slag. Of je telefoon- of e-mail dienst hebt is verschillend. Als je gaat telefoneren sta je gelijk aan en beantwoord je gelijk alle vragen van iedereen die belt. Tussendoor heb je beeldschermpauzes.

 

Jesse: Als ik op kantoor ben pak ik eerst een bakje koffie, begroet ik mijn collega’s en dan zet ik mijn laptop aan. En dan komen de eerste telefoontjes al snel binnen. De hele dag door heb ik leuke gesprekken, grappige gesprekken, soms ook zielige gesprekken of verdrietige gesprekken. Het is heel divers. Ondertussen klets ik af en toe met de collega’s. Na het pauze blok kruip ik weer achter mijn laptop om de klanten weer op te vangen met hun vragen.

Wat vind je het uitdagendst aan je werk? En wat vind je soms lastig?

Jesse: Ik leer elke dag weer nieuwe dingen. Ik heb bijna elke dag wel een vraag die ik nog niet eerder heb gehad. Ik spreek met zoveel verschillende mensen en dat zorgt ervoor dat mijn communicatieve vaardigheden zich ook blijven ontwikkelen. Door de trainingen en coachingssessies die ik krijg wordt dit heel erg versterkt.

Soms is het lastig als ik een ingewikkelde vraag heb en daarvoor een collega moet hebben die er niet is. Je moet het dan echt zelf oplossen. Meestal spreek ik dan met de deelnemer af dat ik later terugbel. Gelukkig is dit op deze manier goed op te lossen.

 

Dewi: De vragen die we via e-mail binnenkrijgen vind ik het uitdagendst. Dit zijn vaak hele uitgebreide vragen. Vaak is het een soort samenvatting van alle vragen die de klant heeft. Dan is het aan jou om zo goed mogelijk antwoord te geven en dat kan best uitdagend zijn. Je mag niet altijd alle gegevens geven. Soms is het ook uitdagend om überhaupt antwoord te geven op de vraag. En als je dat niet kan, dan is het de uitdaging toch wel een zo’n goed mogelijke mail op te stellen.

Soms is informatie lastig te vinden. Soms mis je een stuk informatie, dan moet je dit aan collega’s vragen. Het kan best lang duren voordat je dan een antwoord hebt. Soms heb je ook een stuk kennis nodig van een programma dat nog niet is uitgelegd, ook dan moet je om hulp vragen.

Welke eigenschappen moet een perfecte medewerker van MN bezitten?

Dewi: Klantvriendelijkheid en leergierigheid. Je moet echt een hele boel leren, dat stop niet per se na de cursus. De cursus is pas de basis. Je moet het echt leuk vinden om een uitdaging aan te gaan.

 

Jesse:  Ik denk dat het belangrijk is dat de perfecte medewerker bij MN goede communicatieve vaardigheden heeft. Dit is natuurlijk best wel breed, maar daarmee bedoel ik dat je er niet van moet schrikken als je iemand aan de lijn krijgt die wat pittiger is. Dit komt niet super vaak voor, maar het is wel handig als je stevig in je schoenen staat. Daarbij is het belangrijk dat je empathisch bent, dat je proactief bent, dat je snel dingen kunnen begrijpen, dat je analyserend vermogen hebt en dat je snel verbanden kan leggen. Ook is het fijn dat iemand rustig kan blijven en het hoofd koel kan houden.

Klopt het beeld dat je kreeg tijdens de selectieprocedure bij SUSA met het uiteindelijke beeld van MN en de functie?

Jesse: Ja en nee. Ik had er veel minder van verwacht. Wat mij betreft heeft SUSA de baan een beetje underselled. Ik was in ieder geval heel erg positief verrast. Ik dacht dat er meer administratieve vragen zouden komen zoals gegevenswijzigingen, etc. Al snel kwam ik erachter dat de meeste vragen wel echt inhoud hebben. Het is dus echt een super professionele bijbaan.

 

Dewi: Deels wel. Er werd tijdens de selectieprocedure heel erg gehamerd op financiën en of je financiën wel leuk vindt, maar dat kan losgelaten worden. In het begin kregen we er wel wat mee te maken maar ik denk dat de nadruk ergens anders op moet liggen. Je moet je namelijk goed realiseren dat pensioen echt een gevoelig punt kan zijn. Mensen hebben jarenlang hun pensioen opgebouwd en dat is heel belangrijk voor hun. Je pensioen is niet niks. Het is dus ook echt een baan met veel vertrouwen en gevoelige informatie.