Een motivatiebrief schrijven doe je zo

25 april 2024 Leestijd: 3 minuten

Je cv is helemaal up-to-date en je bent klaar om te solliciteren. Wiehoo, dat verdient alvast een schouderklopje! En ja hoor, wanneer je het internet afstruint, vind je een vacature die helemaal bij jou past! Jij klikt op die 'solliciteer'-knop en dan zie je dat je nog een motivatiebrief moet schrijven. Maar hoe zet je nou weer jouw gedachten op papier en hoe zorg je ervoor dat jouw brief opvalt tussen al die andere brieven? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet, zodat jij binnen no-time een geweldige motivatiebrief in elkaar knutselt!

Toetsenbord

Het AIDA-model

We weten dat het op het eerste gezicht lastig lijkt, maar het schrijven van een goede motivatiebrief hoeft niet moeilijk te zijn! Door het AIDA-model te gebruiken, zorg je ervoor dat de brief een duidelijke opbouw heeft en erg overzichtelijk is voor de lezer. Maar wat is dat AIDA-model dan? Het model bestaat uit vier stappen: Attention (Aandacht), Interest (Interesse), Desire (verlangen), Action (Actie). Door elk punt in een alinea te behandelen, zorg je ervoor dat je in een brief van maximaal 1 pagina opvalt tussen al die andere sollicitanten. En dat is nou precies wat jij wil! Lees hieronder hoe je dat aanpakt: 

Back to basics: trek de aandacht

Ga ervanuit dat jouw motivatiebrief op een grote stapel komt te liggen tussen allemaal andere brieven van concurrenten. Hoe zorg je ervoor dat jouw brief opvalt tussen die andere brieven? Het eerste doel van jouw motivatiebrief is om de aandacht van de lezer te trekken. Begin met een openingsknaller van een zin waardoor de lezer nieuwsgierig raakt en geef een korte introductie over jezelf. Zo zorg je ervoor dat lezers enthousiast zijn om jouw brief te lezen. 

Interesse wekken

Dan is het nu tijd dat je de interesse gaat wekken. Dus, laat weten waarom jij perfect bij het bedrijf past. Maar let erop dat je dit doet zonder te overdrijven. Niemand zit namelijk te wachten op een arrogante en zelfingenomen collega 😉   

 

Natuurlijk is het voor een bedrijf belangrijk dat je bepaalde ervaring en competenties hebt, maar daarnaast is het voor het bedrijf belangrijk om te zien of jij bij het bedrijf past. Maak dus gebruik van jouw FBI-skills en zoek informatie over het bedrijf op. Waar staat het bedrijf voor? Wat zijn de normen en waarden van het bedrijf? Stel jezelf vervolgens de vraag wat je zo aanspreekt in het bedrijf en waarom je daar graag zou willen werken. Door dit te benoemen in jouw motivatiebrief laat je zien dat jij de match tussen jou en het bedrijf erkent. Nu zij nog! 

Schep een verlangen

Met jouw motivatiebrief moet je ervoor zorgen dat het bedrijf jou graag wil uitnodigen op sollicitatiegesprek. Vertel dus wat de meerwaarde voor het bedrijf is als ze jou aannemen. Denk bijvoorbeeld aan relevante kennis, ervaring, competenties, werkstijl en netwerk, in combinatie met de functie-eisen uit de vacature en de identiteit van het bedrijf. Hiermee onderscheid jij jezelf van jouw concurrenten. Daarnaast werkt het goed om voorbeelden te gebruiken van hoe je bepaalde zaken in het verleden hebt aangepakt en wat voor goede resultaten je al hebt bereikt. Hierdoor laat je zien dat je weet waar je over praat en kom jij ook nog eens ervaren over. Dat is toch top?

Actie in de taxi

Laat aan het einde van jouw brief in één of twee zinnen weten waarom het bedrijf jou moet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Wees hierbij direct, maar wel beleefd! Laat bijvoorbeeld weten dat je uitkijkt naar een persoonlijk gesprek waarin je verder kunt toelichten waarom jij de ideale kandidaat bent voor de vacature. Kortom, sluit je brief af met een goede uitsmijter!

Durf authentiek te zijn

Een motivatiebrief kan soms saai overkomen. Durf daarom anders te zijn en out of the box te denken. Stuur bijvoorbeeld een handgeschreven brief, zet een Prezi-presentatie in elkaar of maak een videopitch. Je laat hiermee zien dat je ontzettend enthousiast bent over de vacature en er veel tijd in hebt gestoken. Zeg daarnaast maar gedag tegen die standaardzinnen en gebruik jouw eigen unieke verhaal! Bovendien val je door een andere opmaak direct op en blijf je beter hangen. Kom je er niet uit? Gebruik bijvoorbeeld deze tool om jouw motivatiebrief in elkaar te zetten. Easy peasy lemon squeezy! 

 

Kan jij wel een lekker zakcentje gebruiken en ben jij helemaal ready om een motivatiebrief te schrijven? Check dan snel onze bijbanen en wie weet schrijf jij binnenkort wel een motivatiebrief voor één van onze opdrachtgevers!