Achter de schermen bij a.s.r.: verzekerd van een goede bijbaan

23 augustus 2018 Leestijd: 4 minuten

We weten allemaal: het studentenleven is duur. Wees slim en verzeker jezelf daarom van een goede bijbaan bij a.s.r.! Hier krijg je de kans om jezelf te ontwikkelen én verdien je tegelijk goede centen. Hoe mooi is dat? Nou, dat hebben wij voor je gevraagd aan klantenservice medewerker Sterre Touw. Zij kan je precies vertellen hoe tof het is om te werken bij a.s.r. en geeft je een kijkje achter de schermen.

Achter De Schermen Bij Asr Sterre Touw

Naam: Sterre Touw
Studie: Bachelor Journalistiek
Bijbaan: Allround Klantenservice Medewerker bij a.s.r.

De 20-jarige Sterre Touw werkt als Allround Klantenservice Medewerker bij a.s.r. Sterre vertelt jou graag alles over haar functie. Wat is het gekste gesprek dat zij ooit heeft gevoerd, hoe ziet het kantoor van a.s.r. eruit en hoe zit het met de vrijmibo? Lees snel verder!

Wat is je functie bij a.s.r.?

“Als Allround klantenservice medewerker beantwoord ik vragen over zorgverzekeringen, zowel via onze social mediakanalen als via de telefoon. Een groot deel van de tijd ben je aan het bellen en soms kan je even afwisselen met social media. Mijn voorkeur gaat uit naar social media. Als je lastige vragen krijgt, kun je namelijk even nadenken over het antwoord en een mooi bericht formuleren. Je mag ook grapjes maken, zolang je het maar netjes houdt.”

Waar gaan de gesprekken over?

“Mensen bellen vrijwel altijd over dezelfde onderwerpen: ontvangen rekeningen, het eigen risico, premies of wat er precies in hun pakket zit en wat ze moeten doen als ze iets niet kunnen betalen. Jij bent er natuurlijk om hen te helpen, en dat kan meestal ook.”

Wat is het gekste gesprek dat je hebt gehad?

“Ik kan er altijd wel om lachen als mensen het awkward vinden om te bellen, bijvoorbeeld als het gaat om soa-testen of gekke plekken op hun lichaam. Eigenlijk hoeven ze mij helemaal geen uitleg te geven, maar dat denken ze vaak wel. Ook was er vorige week een mevrouw die gewoon graag even wilde praten. Ze vroeg of ik haar vogeltjes hoorde op de achtergrond en of wij ook een regendans deden op kantoor vanwege de droogte.”

Even terug naar het begin, waarom koos je voor a.s.r.?

“Ik wilde een goede bijbaan en kwam zo bij SUSA terecht. Zij bieden banen waar je goed verdient, maar ook in moet investeren. Zo leek het mij een mooie uitdaging om mijn Wft Zorg-certificaat te behalen. Daarnaast heeft a.s.r. een mooi kantoor in Utrecht. Alles bestaat uit glas, zelfs de vergaderruimtes. Daarmee stralen ze letterlijk transparantie uit. Ook leuk: ze hebben skippyballen en fietsen achter de bureaus.”

Skippyballen, chill! Maar word je ook opgeleid?

“Yes! Al voordat je start haal je het Wft Zorg-certificaat en leer je in drie dagen alles over de systemen waarmee je werkt en de privacywet. a.s.r. heeft veel aandacht voor persoonlijk leiderschap. Je volgt trainingen op dit gebied, leert over vakspecifieke onderwerpen als farmacie en oefent met communicatie. Dit bleek niet alleen nuttig voor mijn bijbaan, maar ook voor mijn toekomst: ik ontdekte hierdoor dat ik ook trainer wil worden..”

Je eerste telefoontje…hoe was dat?

“Ik was zó zenuwachtig, mijn hart ging tekeer. Je weet nooit wie je belt en wat voor vraag je krijgt. Maar zodra ik de telefoon opneem en eenmaal weet waar het over gaat, is er een groot stuk van de spanning weg. Eigenlijk had ik eerst best wel last van belangst, dus dit werk is de ideale manier om daarvan af te komen. Ook weet je dat je tijd mag nemen om een beller zo goed mogelijk te helpen. Hoewel ik nog steeds wel zenuwachtig ben, is het ook gewoon leuk om een klant zo goed mogelijk te helpen.” 

Welke skills heb je nog meer nodig voor deze bijbaan?

“Stressbestendigheid, zeker als je belt. Het kan namelijk flink druk zijn. Bovendien zullen mensen je niet zo snel bellen om je een compliment te geven, de meeste klanten bellen omdat er iets misgaat. Communicatief vaardig, vrolijk, sociaal en spontaniteit zijn ook belangrijke eigenschappen. En het helpt als je van praten houdt.”

Ook niet onbelangrijk: is er een vrijmibo?

“Er is een pot waarin iedereen geld kan leggen. Daarvan wordt bier gehaald en dan drinken we op vrijdagmiddag een drankje. De leiding van onze afdeling regelt bovendien borrels voor speciale gelegenheden, zoals een afscheid. Maar ook organiseert a.s.r activiteiten, onlangs nog een zomerbarbecue. En dan heb je ook nog de jongerengroep van SUSA die af en toe de stad ingaat na werk. De laatste tijd worden er steeds meer activiteiten georganiseerd, omdat er zoveel jongeren werken bij a.s.r.”