Dit moet volgens jullie verbeteren aan het thuisonderwijs

Morgen is er een groot (corona-proof) studentenprotest op het Museumplein in Amsterdam. Als het aan studerend Nederland ligt, schiet het thuisonderwijs namelijk flink tekort. Van technofobe docenten tot onduidelijke roosters en rampzalige Zoom-verbindingen: jullie zijn het zat. Op Instagram vroegen wij jullie daarom naar jullie grootste frustraties van het thuisonderwijs.

Een betere werkdrukverdeling

Veruit het meest genoemde pijnpunt is de veel te hoge werkdruk. Marjolein legde aan ons uit waar zij tegenaan loopt: “Docenten weten helemaal niet of alles wel binnenkomt bij de studenten en wat er bij iedereen nog meer speelt. Dus je krijgt van alle kanten huiswerk, thuiswerk en opgenomen colleges, en dan denken ze dat het wel goed komt. Al deze informatie is vervolgens op honderd verschillende plekken te vinden in plaats van op één centraal punt en dat maakt het allemaal heel onoverzichtelijk.”

Ook Jasmijn herkent dit probleem. “Ik merk dat docenten heel veel begrip willen tonen en constant zeggen dat we het zo zwaar hebben, maar dat komt niet helemaal overeen met de werkdruk die ze ons opleggen. De lesstof is niet aangepast op het thuis studeren en daardoor is het gewoon niet te doen. En als je dan van je docenten hoort “oh ja jullie hebben het vast zwaar in deze tijden…” en vervolgens “…maar nu kunnen jullie extra veel werk opleveren want jullie zijn toch thuis!”, dan voel je je niet serieus genomen.”

Een nieuwe opzet van de cursussen

Volgens de meesten ligt de kern van dit probleem niet per se bij de leraren. “Voor docenten merk ik dat het ook gewoon erg lastig is om duidelijke verwachtingen te stellen die haalbaar zijn voor studenten. Er wordt nu veel van ons verwacht buiten leestijden, waar normaal juist niet zo hard aan je wordt getrokken. Wat ik op zich ook wel begrijp, want we moeten toch een bepaald niveau halen.” Was een van jullie reacties.

Maar is er dan ook een oplossing? Ja hoor, gewoon de lesstof aanpassen! “Docenten moeten begrijpen dat colleges online gewoon niet hetzelfde kunnen worden ingericht als offline” zegt Leonie. “Als ze dat inzien en hun manier van lesgeven daarop aanpassen, kom je al een heel eind.” Ook Justin denkt dat verbetering in een klein hoekje ligt: “Docenten zouden gewoon eens moeten vragen wat wij nodig hebben. Ik krijg vanuit de opleiding wel mailtjes dat ik het moet laten weten als er wat is, maar daar gebeurt in mijn dagelijkse colleges vrij weinig mee.”

 

Studentenprotest #ikwilnaarschool

Naast de torenhoge werkdruk kregen we nog talloze thuisonderwijsfrustraties van jullie doorgestuurd. Op het gebied van techniek, interactie, online tentamens, lesmateriaal en roostervorming valt namelijk ook nog gigantisch veel winst te behalen. Combineer deze problemen met een leenstelsel, een onzekere economie en een lange periode van sociale isolatie, en je hebt een recept voor gefrustreerde studenten.

Geen wonder dus dat studentenvakbonden ASVA, SRVU en de LSVb de handen ineen slaan om een studentenprotest te organiseren. Zij pleiten hiermee voor meer fysieke lessen in het hoger onderwijs. Vanwege de verscherpte maatregelen roepen ze wel op om niet naar de demonstratie te komen als je niet in Amsterdam woont. Daarom zullen wij morgen namens alle SUSA-studenten aanwezig zijn op het protest. Houd dus onze Instagrampagina morgen goed in de gaten voor een liveverslag!

Deel deze blog