7 redenen waarom je bijbaan leerzaam is

Je worstelt je door studieboeken en mist geen enkel college. Maar wist je dat je bijbaan je ook veel leert? Het is soms best lastig om op een vroege zaterdagmorgen of ’s avonds na je studie vol energie op je werk te verschijnen, maar je zult jezelf er later voor bedanken! Niet alleen omdat je geen rode cijfers op je bankrekening ziet. Door een bijbaan doe je ervaringen op waar je latere werkgever ongetwijfeld naar zoekt.

leren-van-je-bijbaan-afbeelding-blogpost

1. (Niet) mijn pakkie an

Als je een goede student bent, bezit je waarschijnlijk al een goede dosis verantwoordelijkheidsgevoel. Maar balanceren tussen je studie, sociale leven én bijbaan is hele andere koek. Verantwoordelijkheidsgevoel 3.0. Onder tijdsdruk nauwkeurig werken. Al je studie-assignments afvinken. En ook nog ‘even’ het probleem van die bijzondere klant oplossen. Je bent verantwoordelijk voor veel verschillende dingen. Vaak nog tegelijk ook. Je wilt dat niets of niemand iets tekort komt. Dat kost energie. Tijdens je bijbaan leer je hiermee om te gaan en daar heb je later écht veel aan. In de meeste gevallen komt verantwoordelijkheidsgevoel ook met de jaren, maar soms voelen we ons als Peter Pan: volwassen worden, waarom? Onthoud: jong geleerd is oud gedaan!

2. Stressvrij door het leven

Een bijbaan kan best stressvol zijn. Het is zeker niet altijd even eenvoudig om het hoofd koel te houden wanneer de orders je om de oren vliegen en je met vragen wordt bestookt. Door te werken in een stressvolle omgeving kweek je zeker de nodige stresstolerantie en leer je kalm en professioneel te blijven.

3. Redder in nood

Eén ding is zeker: op de werkvloer gaan geheid dingen fout. Hoe reageer jij op het onverwachte? Ontpop jij je tot redder in nood of gaat er aan de oplossing eerst een klein paniekmoment vooraf? Ook tijdens een bijbaan leer je initiatief te tonen en oplossingsgericht te denken. Problemen wil je namelijk in het vervolg voorkomen. En een tip van SUSA: onthoud altijd hoe je problemen hebt opgelost en rampen hebt voorkomen. Deze verhalen zijn van onschatbare waarde voor toekomstige sollicitaties.

4. Timemanagement

Verveeld? Dat komt niet in jouw woordenboek voor! Met een studie en bijbaan op zak wordt de lege ruimte in je agenda aanzienlijk minder. Je tijd wordt kostbaar. Is het ’t wel echt waard om ‘s ochtends brak op werk aan te komen, omdat je de avond ervoor naar de verjaardag van een vriend bent gegaan? Of je nu op tijd moet komen voor je dienst of je alle taken binnen het gestelde timeframe moet voltooien: een student met een bijbaan wordt bijna vanzelf een betere planner. En prioriteiten stellen gaat ineens ook een stuk soepeler! Zo bedenk je misschien wel dat je je reistijd ook als studietijd kunt gebruiken. Goed idee! Daarvoor gaven we eerder een aantal tips.

5. Discipline en zelfmotivatie

Laten we eerlijk zijn, supervroeg opstaan in het weekend of plannen met je vrienden moeten cancelen omdat je moet werken, voelt niet best. Maar door je inzet en loyaliteit naar je werkgever toe, laat je zien dat het met je zelfmotivatie, discipline en toewijding wel goed zit. En daar worden alle toekomstige werkgevers blij van! Daarbij ga je steeds nieuwe uitdagingen aan en boks je meer voor elkaar dan je in eerste instantie misschien dacht dat je kon. Het gevolg? Een positief zelfbeeld en trots kunnen zijn op jezelf.

6. Werken in een professionele omgeving

Een bijbaan is vaak de eerste keer dat je je echt op een professionele werkvloer bevindt. Het kantoorleven ken je wel van de series en films, maar in het echt gaat het er toch net wat anders aan toe. Voor een toekomstige baan is het fijn om alvast te weten hoe het is om in een professionele omgeving te werken. Het maakt je zelfbewuster en bij een nieuwe baan gaat het wennen en inwerken veel sneller.

7. Praten, praten en nog eens praten

SUSA biedt veel klantenservicebanen aan. Hoewel het in eerste instantie misschien niet nummer één op je lijstje is omdat het niet direct aansluit bij je studie, is het een waardevolle ervaring. Eigenlijk voor de rest van je leven. Wauw, dat klinkt heftig hè? Bij een klantenservicebaan draait namelijk alles om (klant)communicatie en people skills. Heldere communicatie is áltijd belangrijk, wat je rol ook is. Een bijbaan leert je hoe je effectief en op de juiste manier communiceert met een diversiteit aan mensen. Van de opperbaas tot je collega’s en alle type klanten – óók die met lastige vragen. Je doet het misschien niet altijd in één keer goed, maar tijdens je bijbaan mag je best een keer op je bek gaan. Zolang je maar van je fouten leert.

SUSA ziet het als studentenuitzendbureau steeds weer: groei en verandering is onvermijdelijk. Alle jonge mensen die een bijbaan hebben, ontwikkelen zich in hun werk. En al het bovenstaande, gecombineerd met het initiatief dat je hebt laten zien door te werken en studeren tegelijk, laat werkgevers zien dat je ambitieus bent en dat er met je werkethos niets mis is.

Welke skills sluiten aan bij jouw bijbaan? Vergeet niet om ze ook op LinkedIn te vermelden.

Deel deze blog