Van X tot Z: dit zijn de generaties op de werkvloer!

22 december 2023 Leestijd: 4 minuten
Pagina 25

Van de babyboomers tot Generatie Alpha, de dynamiek tussen generaties op de werkvloer blijft in beweging. Generaties groeien op tot volwaardige professionals en maken plaats voor nieuwe cohorten met nieuwe eigenschappen en ideeën. Wat karakteriseert deze groepen en wat moet je als organisatie écht weten over de verschillen tussen je werknemers? Lees snel verder!

Stille generatie: 1928-1945

Nu tussen 78 en 95 jaar

Hoewel al een tijdje uit het zicht van de werkgever, zijn we ze niet vergeten: de Stille Generatie! Opgegroeid in een tijd van oorlog, genoot deze generatie van een conservatieve opvoeding waar normen, waarden en veiligheid hoog in het vaandel stonden. Onderwerpen zoals ongelijkheid en ziektes hielden zij liever onder de pet. Is deze generatie niet meer relevant voor werkgevers? Juist wel! Boordevol ervaring en wijsheid hoeft deze generatie niet langer meer stil te blijven. Het zijn ware luisteraars met goede adviezen in een wereld vol snelle veranderingen. Menig professional maakt gebruik van hun mentorschap!

SUSA

Babyboomers: 1946-1964

Nu tussen 59 en 77 jaar

Deze generatie heeft haar naam te danken aan de demografische groeispurt die na de oorlog plaats vond. Met zo’n 2,3 miljoen Boomers zijn ze nog altijd goed vertegenwoordigd. Hun pensioen staat voor de deur, maar ze zijn allesbehalve ‘meubilair’ binnen hun organisaties. De jongere generaties zien deze doorgewinterde vakmensen wellicht als stug of in afwachting van hun pensioen, maar niets is minder waar! Uit de laatste onderzoeken komen ze nog altijd naar voren als e meest bevlogen en betrokken generatie binnen hun organisaties. 

Generatie X: 1965 – 1980

Nu tussen 58 en 43 jaar

Deze generatie danste in de clubs en discotheken, maar hun dans naar de arbeidsmarkt was in die tijd iets minder soepel. Een overschot op de arbeidsmarkt en de oliecrisis in de jaren tachtig zorgden ervoor dat werkzoekenden maar lastig een baan konden vinden en vrijwel direct in een uitkering terecht kwamen. Een zure appel, aangezien velen van hen studeerden en dus mooie papieren op zak hadden. Het traditionele huisje-boompje-beestje, is voor hun verleden tijd. Deze generatie gaat voor zelfontplooiing en is erg ambitieus. Geen verrassing dus dat velen van hen nu managementposities bekleden.

Ze worden vaak bestempeld als traag van begrip en ietwat onhandig als het op de technologie aankomt. Als ouders van een generatie die hiermee is opgegroeid, zijn zij inmiddels helemaal bijgespijkerd. Ze staan open voor verandering en hebben een flink aanpassingsvermogen ontwikkeld.

Generatie Y: 1981 – 1994

Nu tussen de 29 en 42 jaar

Deze generatie, beter bekend als de Millennials, is opgegroeid in een wereld vol kansen en connecties dankzij het internet en de bijkomende globalisering. Ze delen veel online, hechten waarde aan zelfstandigheid en willen flexibel werken. In een wereld waar alles al wel eens is gedaan of bedacht, streven ze naar authenticiteit en vernieuwing.

Boordevol ambitie zijn ze proactief betrokken in het bedrijf en willen ze gehoord worden en inspraak hebben. Gebeurt dit niet? Dan kunnen de gemoederen hoog oplopen. Hun loyaliteit is minder afhankelijk van de organisatie, en meer van de successen die ze boeken. Dit kan hier en daar wat ongeduldig overkomen op andere generaties, maar komt omdat ze graag zichtbaar succes boeken. Werk met veel uitdaging en verschillende dynamieken, dat hebben Millennials nodig. Met hun kennis van nieuwe én oude technologieën helpen ze de oudere generaties graag op weg in deze wereld.

Generatie Z: 1995 – 2012

Nu tussen de 28 en 11 jaar

Dé nieuwe generatie die de arbeidsmarkt gaat veroveren! Ze zijn opgegroeid in een wereld vol online en offline prikkels, en waarin crises de norm lijken. Van woningcrisis tot financiële crisis, van een pandemie tot zorgen over het klimaat. De wereld voelt voor hen onzeker, wat hen een onverwacht pragmatische generatie maakt. Ze gaan in zowel studie- als baankeuze voor verstandige en zekere keuzes. Baanzekerheid staat dan ook hoog op hun prioriteitenlijstje. Samenwerken met anderen is voor hen vanzelfsprekend, dus inclusiviteit en diversiteit zijn belangrijk voor deze generatie. Hun aandachtspanne mag dan wel kort zijn, ze kunnen multitasken als de beste. Niet gek als alles snel, sneller, snelst moet gebeuren! Hun digitale DNA maakt dat ze nieuwe technologische ontwikkelingen als eerste signaleren en eigen maken. Hun leven als early adopters begon als kind, en hun aanpassingsvermogen heeft zich flink ontwikkeld. Essentieel voor een future-proof organisatie dus!

 

En hierna? Generatie Alpha! Deze generatie vind je nog niet op de werkvloer, maar voor je het weet is het zo ver. Wat zijn de verwachtingen voor deze generatie? Lees meer in dit artikel.

Maak jouw organisatie Gen Z-proof

Het begrijpen van deze mix aan generaties is een ‘must’ voor een soepele samenwerking op de werkvloer. Door als bedrijf hier inzicht in te hebben, krijg je grip op verwachtingen en hoe je de werkplek moet inrichten. Meer weten over hoe je jouw organisatie futureproof maakt? Neem dan contact met ons op!

230501 Ludo Kamerling Contactpagina
230501 Ludo Kamerling Contactpagina
Meer weten over SUSA?

Ludo Kamerling

Ludo Kamerling
Business Consultant
SUSA

 

Plan hier een call, of neem contact op: