Robotisering
In het Telegraaf-artikel nam Gerrit Zalm (destijds nog topman van ABN AMRO) zélf de moeite om uit te leggen hoe het werk in de financiële dienstverlening zich ontwikkelt: “Eenvoudige dienstverlening kan gerobotiseerd worden. Met onze digitale bank MoneYou werken wij bijvoorbeeld aan geautomatiseerd hypotheekadvies. Dat is in een vrij vergevorderd stadium.” Persoonlijk contact zal steeds meer gericht zijn op complexe zaken, aldus Zalm, in de backoffice van de bank zouden duizenden banen verdwijnen.
Instellingen zoals Rathenau of TNO en organisaties zoals Deloitte of PwC hebben onderzoek gedaan naar het effect van robotisering op de arbeidsmarkt. De komende tien tot twintig jaar zouden in Nederland 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen als gevolg van steeds verdergaande automatisering en robotisering. Het is lastig in de toekomst te kijken, maar een ding staat vast: de arbeidsmarkt staat onder invloed van meer krachten dan alleen robotisering.