Gen Z Whitepaper: Zó grijp jij de aandacht van Gen Z

2 oktober 2023 Leestijd: 3 minuten
SUSA Fotografie 2022 Lowres 47

In een wereld vol digitale prikkels en met een spanningsboog korter dan voorgaande generaties, is het cruciaal om te begrijpen hoe je de aandacht van Gen Z trekt. Geboren tussen 1995 en 2012, onderscheidt deze generatie zich op verrassende manieren van hun voorgangers. Hoe kunnen we deze unieke groep bereiken? En vooral ook behouden? Tijd om daar dieper op in te zoomen in dit artikel.

Zo pak je als bedrijf de 8 seconds of fame

Aandacht trekken van Generatie Z moet snel, snelller, snelst gebeuren! Met een gemiddelde aandachtspanne van slechts 8 seconden, is dit 4 seconden korter dan die van Millennials, en 1 seconde korter dan het geheugen van een goudvis (9 seconden)! Noodzaak om direct tot de kern te komen dus. Deze korte spanningsboog is geen toeval, maar het resultaat van het opgroeien in een digitale wereld met constante prikkels. Social media platforms worden dagelijks gebruikt zijn ingericht als ware dopaminefabrieken, waardoor gebruikers steeds terugkeren voor meer, meer, meer. Opvallen in de oneindige stortvloed van prikkels, dat is waar de echte uitdaging nu ligt.

Hoe Gen Z moeiteloos schakelt

In lijn met de snel verschuivende aandacht van Gen Z zijn karakterlimieten en hapklare tekstfragmenten de norm in het digitale landschap. Wordt er dan helemaal niet meer gekeken naar inhoud? Niets is minder waar bij deze generatie! Wanneer ze een onderwerp echt interessant of belangrijk vinden, kunnen ze de aandacht goed opbrengen. TikTok veranderde daarom recent de maximale lengte van video’s van zestig seconden naar tien minuten. Gen Z heeft een natuurlijk instinct ontwikkeld om binnen korte tijd te filteren op inhoud. In minder dan twee seconden nemen zij een boodschap in zich op. Een kwaliteit waarin Millennials en Gen X’ers achterlopen.

 

Een Netflix-serie kijken, Youtube checken op de computer en Snapchat gebruiken op hun telefoon, Gen Z navigeert naadloos tussen digitale werelden. De ervaring heeft ze geleerd wat wel en geen aandacht behoeft en hoe ze verschillende impulsen gemakkelijk tegelijkertijd verwerken. Het zijn geboren multitaskers, ideaal op de werkvloer.

Digitale eisen

Om Gen Z vroeg in het proces te boeien, moet de gebruiksvriendelijkheid voelbaar zijn op elk scherm dat ze aanraken. Werk aan sterke employer branding en voeg verrassende elementen toe. De trukendoos kan open, zolang het maar echt en authentiek blijft, want Generatie Z beschikt over een gezonde dosis scepsis. Investeer in UX en UI op alle platformen waar deze generatie actief is, zodat jij als organisatie laat zien dat je begrijpt hoe de digitale wereld werkt.

 

In een wereld die voortdurend verandert en evolueert, is inzicht in Generatie Z de sleutel tot het bouwen van sterke relaties en succesvolle communicatie op de werkvloer.

Download de whitepaper

Al deze factoren zorgen voor een andere kijk op werk onder Gen Z’ers. Benieuwd wat dit precies betekent, hoe dit zich uit en wat jij als werkgever kan doen om het maximale uit deze nieuwe generatie te halen? Download nu onze whitepaper: De toekomst is er al. Gen Z-studenten wèrken.

230501 Ludo Kamerling Contactpagina
230501 Ludo Kamerling Contactpagina
Meer weten over SUSA?

Ludo Kamerling

SUSA flexibel studentenwerk
Maliebaan 87
3581 CG Utrecht

 

Plan hier een call, of neem contact op: