Marije over haar bijbaan bij Rabobank

Aan een (bij)baan beginnen tijdens de coronacrisis klinkt misschien spannend, maar dat hoeft het niet te zijn. Sterker nog: vanuit huis kun jij hartstikke goed laten zien wat je in je mars hebt! Dit deed bijvoorbeeld SUSA-student Marije, die in korte tijd trainingen volgde en doorstroomde naar een professionele bijbaan bij Rabobank. In dit interview legt zij uit dat studeren en werken in de bankenwereld prima samen gaan!

Hoi Marije, vertel! Hoe ben je bij de Rabobank terecht gekomen?

Ik werkte eerst bij een bakker en ik merkte dat dat niet zo flexibel was. Ik moest daar altijd ‘s ochtends vroeg al beginnen, dus dan kon ik niet zoveel uren maken. Ik was SUSA ooit al tegengekomen online. Toen ik belde kwam er net een vacature bij Rabobank vrij en dat leek me wel heel erg interessant. Ook omdat de Rabobank me erg aanspreekt als bank. Gelukkig kon ik gelijk solliciteren en werd ik aangenomen!

Je bent vrij snel doorgestroomd bij Rabobank, hoe is dat gegaan?

Klopt! Ik begon bij  Rabobank met het doorverbinden van klanten met vragen naar de juiste afdeling. Een paar maanden later zijn we vervolgens met een training voor Passen & Cards begonnen om de dagelijkse bankzaken te leren regelen. Die overgang is heel fijn, zo kon ik eerst wennen aan hoe het doorverbinden ging. Later werd ik gebeld door mijn teamcoach dat het bij Bedrijven heel druk was en of ik daar de training voor wilde volgen. Dat leek me een hele mooie uitdaging dus daar heb ik gelijk ja tegen gezegd!

Klantadviseur Bedrijven klinkt heel mooi, maar wat betekent het precies?

Mijn functie houdt in dat paseigenaren met allerlei vragen over hun bankpas of creditcard bij mij terechtkomen. Het verschil met particulieren is dat ik moet opletten dat ik de juiste wettelijke vertegenwoordiger van een bedrijf aan de lijn heb. Het zit dus nét iets anders in elkaar omdat er bij een bedrijf meer mensen betrokken zijn. 

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Ik ben helaas nog nooit op kantoor geweest omdat ik tijdens de coronacrisis begon, dus mijn werkdag begint altijd thuis. Als ik me heb klaargemaakt, klap ik m’n laptop open en ga ik rustig opstarten. Ik zet mezelf op ready als m’n dienst begint. Soms krijg ik meteen al een telefoontje en soms moet ik even wachten. Tijdens mijn werkdag krijg ik heel gevarieerde telefoontjes. Meestal zijn dit vragen over bijvoorbeeld kwijtgeraakte pincodes of geblokkeerde passen. Aan mij dan de taak om de klant zo goed mogelijk te helpen. Tussendoor heb ik per 2 uur 10 minuten pauze die ik zelf mag indelen en nog een vaste lunchpauze. Het is heel fijn dat als ik merk dat ik er niet helemaal meer in zit, ik even kort pauze kan nemen om wat te eten of drinken te pakken.

Wat vindt je het leukste aan jouw werk?

Ik vind het heel leuk dat ik klanten echt zelf kan helpen. Soms komt een klant met een vervelend probleem en dan geeft het veel voldoening om het gesprek zo te voeren dat de klant uiteindelijk toch tevreden ophangt. Het is fijn om echt iets te kunnen betekenen voor iemand.

Je studeert Fiscale Economie. Sluit deze bijbaan daar een beetje op aan?

Ja wel redelijk. Vooral de cursus die ik moest volgen voor de het Wft-certificaat kwam erg overeen met de stof die ik leer tijdens mijn studie. Dat maakte het wel iets makkelijker. Maar het is zeker geen vereiste om een studie in die richting te doen! Ik heb ook collega’s die een hele andere studie doen en alsnog zijn doorgestroomd binnen Rabobank. 

Hoe is het contact met collega’s in deze tijd?

Door het thuiswerken is het contact met collega’s natuurlijk wel iets minder dan het op kantoor zou zijn. Maar Rabobank doet er gelukkig veel aan om het contact goed te houden! We hebben bijvoorbeeld een keer een online Escape Room gedaan en we zitten wekelijks met het team om dingen door te spreken.  

Hoe ervaar je de flexibiliteit van SUSA?

Ik vind dat echt heel fijn bij SUSA. Ik geef maandag mijn uren op en dat is dan voor de week erna. Ik moet in principe 16 uur doorgeven, maar omdat ik nu druk ben met m’n thesis wilde ik eigenlijk minder werken. Toen heb ik gebeld en er kon ik prima even wat minder werken! Het is heel fijn dat er gelijk met me wordt meegedacht.

Helpt deze bijbaan jou in de toekomst?

Ik denk dat dit een mooie start kan zijn van mijn carrière. Wie weet ook wel toekomstig bij de Rabobank… Deze bijbaan geeft me ook een goed inzicht in het bedrijfsleven, dus dat helpt mij zeker in de toekomst.

Jij gaat nergens heen dus voorlopig?

Nee, hopelijk niet! Ik ben nu bezig met het afronden van m’n bachelor en daarna wil ik nog een master doen. Ik wil dan ook gewoon nog bij Rabobank blijven werken omdat het heel flexibel is en ik het makkelijk om mijn studie heen kan plannen.

Kortom: een bijbaan bij Rabobank is een echte aanrader?

Ja, zeker! Toen ik zag dat de vacature weer open kwam, heb ik het ook gelijk naar vriendinnen gestuurd. Dus ik zou het zeker iedereen aanraden om te solliciteren.

Ga net als Marije aan de slag bij Rabobank!

Wil jij net als Marije aan de slag bij Rabobank? We zoeken studenten om het team bij Rabobank te versterken.

Ga naar de vacature