Een motivatiebrief schrijven doe je zo

14 april 2016 Leestijd: 3 minuten

Je cv is helemaal up-to-date en je bent klaar om te solliciteren. Rondspeurend op het internet vind je de vacature die helemaal bij jou past. Het enige dat je nog moet doen, is het schrijven van een goede motivatiebrief. Hoe pak je dit aan?

 

Toetsenbord

Het AIDA-model

Het schrijven van een goede motivatiebrief hoeft niet moeilijk te zijn! Zeker niet wanneer je het AIDA-model gebruikt waarmee jij jouw brief een duidelijke opbouw kunt geven die overzichtelijk is voor de lezer. Het AIDA-model staat voor AttentionInterestDesire en Action. Met deze indeling verdeel je de motivatiebrief in ongeveer vier alinea’s waarbij je in iedere alinea een punt uit het model behandeld. Zorg er in ieder geval voor dat jouw brief niet langer dan één pagina is.

Trek de aandacht

Ga er vanuit dat je niet de enige bent die solliciteert en dat je veel concurrentie hebt. Je motivatiebrief moet dus opvallen. Jouw eerste doel is daarom om de aandacht van de lezer te trekken. Begin met een openingsknaller van een zin waardoor de lezer nieuwsgierig raakt en geef een korte introductie over jezelf.

Interesse wekken

In de eerste alinea heb je de aandacht van de lezer getrokken. Het is nu de bedoeling dat je de interesse gaat wekken. Vertel daarom waarom jij perfect bij het bedrijf past. Doe dit zonder te overdrijven, want hierdoor zou je arrogant over kunnen komen.

 

Natuurlijk is het voor een bedrijf belangrijk dat je bepaalde ervaring en competenties hebt (hier komen we straks op terug), maar daarnaast is het voor het bedrijf belangrijk om te zien of jij bij het bedrijf past. Ga dus eerst op onderzoek uit en kijk naar de connectie tussen jou en het bedrijf. Stel jezelf de vraag wat je zo aanspreekt in het bedrijf en waarom je daar graag zou willen werken. Bestudeer de missie en visie van je toekomstige werkgever en probeer dit te relateren aan wat jij zelf belangrijk vindt en wilt bereiken in het leven. Probeer deze connectie vervolgens te verwoorden in je brief. Als dit goed op elkaar aansluit, hebben ze aan jou de perfecte kandidaat!

Schep een verlangen

Het bedrijf moet door het lezen van je brief het verlangen krijgen om jou te willen ontmoeten. Vertel dus in de volgende alinea wat jouw meerwaarde is het voor het bedrijf en waarom ze jou zouden moeten aannemen. Denk bijvoorbeeld aan relevante kennis, ervaring, competenties, werkstijl en netwerk in combinatie met de functie-eisen uit de vacature en de identiteit van het bedrijf. De combinatie hiervan maakt jou uniek. Hiermee onderscheid jij jezelf van andere kandidaten. Geef daarnaast aansprekende voorbeelden hoe je bepaalde zaken in het verleden hebt aangepakt en vertel over de successen en resultaten die je hebt behaald. Hierdoor laat je zien wat je voor het bedrijf kunt betekenen.

Over tot actie

Sluit je brief af met één of maximaal twee zinnen waarin je nog eenmaal verteld waarom ze juist jou moeten uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Sluit je brief dus af met een goede uitsmijter!  

Durf authentiek te zijn

Een motivatiebrief kan soms saai overkomen. Durf daarom anders te zijn en out of the box te denken. Stuur bijvoorbeeld een handgeschreven brief, zet een Prezi-presentatie in elkaar of maak een videopitch. Je laat hiermee zien dat je er over hebt nagedacht en dat je de baan graag wilt. Bovendien val je door een andere opmaak direct op en blijf je beter hangen. Kom je er niet uit? Er bestaan ook tools online voor het maken van een motivatiebrief.