Achter de schermen bij …: een wereldse bijbaan

3 mei 2018 Leestijd: 4 minuten

Je kamerhuur, een tropische vakantie, een biertje in het café, je smartphone en/of abonnement; en dan hebben we het nog niet eens over je studiekosten. We weten het allemaal: het studentenleven is duur. En dus heb je een bijbaan nodig. Maar wat voor een?

Achter De Schermen Bij Cygnific

Naam: Philip Johannes
Studie: Master Bedrijfskunde
Bijbaan: Klantenservice Medewerker bij Cygnific
Hoe vaak? 2,5 dag per week

Vandaag spreken we met de 24-jarige Philip Johannes. Hij werkt als Klantenservice Medewerker bij Cygnific, en draagt zorg voor het klantcontact van Air France KLM. Philip vertelt jou alles over zijn functie. Wat doe je op een gemiddelde werkdag, welke skills heb je nodig en is er eigenlijk een VriMiBo?

Vertel, wat doet een Klantenservice Medewerker?

“Ik doe de ‘after care’ voor passagiers die met KLM, Air France of Delta hebben gevlogen en in Nederland wonen. Ik behandel vragen en klachten die binnenkomen via de mail of post. Deze berichten variëren ontzettend. Ik krijg berichten van ‘de stewardess keek mij boos aan’ tot ‘mijn vlucht is 6 uur vertraagd, hoe kunnen jullie mij helpen?’”

Een bijbaan bij Cygnific, overtuig mij…

“Het klantenserviceteam is een mix van jonge (SUSA-)studenten en seniors. Er heerst een fijne werksfeer en iedereen neemt de tijd voor je. Ik heb nooit meegemaakt dat iemand ‘nee, nu even niet’ zei, en dat terwijl ik in het begin natuurlijk veel vragen had. Sinds kort hebben we een gloednieuw kantoor met chillruimtes. De ene ruimte heeft als thema Bon Bini Beach (mét hangmat), terwijl je in de andere kamer kunt gamen op de Wii.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?

“Als ik binnenkom, haal ik mijn laptop uit een kluisje en start hem op. Daarna ga ik koffie halen en even buurten bij collega’s. Ik behandel ongeveer 15 claims op één dag, maar het is niet erg als het iets minder is. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de complexiteit van de claim. Lunchen kun je in de kantine, waar elke dag vers wordt gekookt. Samen met een andere SUSA-student maak ik bovendien elke week de nieuwsbrief van de afdeling, waarin wij onder andere de claim van de week (het opmerkelijkste bericht van de week) en andere nieuwtjes van de afdeling bespreken.”

Hoe deal je met een lastige vraag of klant?

“Je komt tijdens dit werk ook in aanraking met ernstige zaken, zoals letsel of geweld. Het is moeilijk om dergelijke zaken te beoordelen, daarom is er is een expert die dit afhandelt. Natuurlijk zijn er ook andere vragen waar je niet direct een antwoord op hebt. Daarvoor kun je altijd bij je teamlead of een senior terecht. Je overlegt veel onderling omdat het vrij subjectief werk is. Je moet inschatten of iemand echt geleden heeft. Samen kom je altijd tot een passend antwoord.”

Welke skills heb je nodig voor deze bijbaan?

“Goed Nederlands en Engels kunnen lezen, schrijven en spreken. In brieven is het toch wel pijnlijk als je dt-fouten maakt. Daarnaast moet je empathie kunnen tonen en niet snel boos worden. Passagiers kunnen echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Bellen doe je niet zoveel als mensen denken. Ik ben zelf echt geen beller in mijn vrije tijd, maar merk wel dat ik nu liever bel dan een mail opstel. De klacht is duidelijker en je eigen reactie ook.”

En leer je ook iets?

“Je leert ontzettend veel omdat elke situatie anders is. Mijn mensenkennis gaat bovendien erg vooruit. Ik weet wat iemand wil en hoe ik moet reageren. Daarnaast is het voor mij als bedrijfskundestudent interessant voor mijn latere carrière, omdat ik mij nu op de werkvloer bevind en zie hoe mensen reageren op besluiten vanuit het management. Bovendien doe ik tijdens mijn werk en trainingen veel vakkennis op.”

Niet onbelangrijk: zijn er ook borrels?

“Eens per maand is er een borrel. Dan is het hele kantoor uitgenodigd, waaronder de afdelingen Airmiles, Hudson Bay en Flying Blue. Zelfs de directeur is aanwezig. Het is een goede manier om mensen te ontmoeten in een informele sfeer. En we gaan na de borrels ook nog weleens stappen.”

Studeren, sporten, je sociale contacten bijhouden. Is dat te combineren met deze baan?

“Zeker, ik kan mijn tijd heel soepel indelen. Het is een flexibele bijbaan, omdat je elke week je beschikbaarheid opgeeft. Je diensten bij Cygnific deel je zelf in, zolang je maar 3 uur achter elkaar werkt. Voor mij is dat ideaal. Ik kan op deze manier rekening houden met tentamens en opdrachten, maar bijvoorbeeld ook met verjaardagen.”

Zou je het je vrienden aanraden?

“Absoluut, zeker als student. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een andere bijbaan via SUSA, net als verschillende vrienden van mij hebben gedaan. Het zijn bedrijven die een weg bieden voor na je studie. Tijdens het werken kun je erachter komen dat dit bedrijf echt iets voor jou is.”