Optimale voorbereiding Wft-toets

1 juli 2019 Leestijd: 2 minuten

De wijzigingen in de Wet op het financieel toezicht (Wft) zijn uitgesteld tot 1 april 2016. Dat betekent een kwartaal respijt voor de contactcentra van zorgverzekeraars en financiële dienstverleners. Maar dan moeten toch echt alle medewerkers Wft-gecertificeerd zijn. Hoe worden klantcontactmedewerkers tijdig en efficiënt klaargestoomd voor de toets?

Boek en notitieblok

Wij vroegen het aan Arnoud Schmitz, Business Development Manager bij Drillster. Dit is een efficiënt leersysteem waarmee SUSA werkt vanwege de vrijheid die het studenten biedt bij het leren. Hij vertelt meer over de vakbekwaamheidseisen voor de toets en de voordelen die e-learning biedt bij het opleiden van klantcontactmedewerkers.

De Wft-uitdagingen

Iedere klantcontactmedewerker moet niet alleen zijn Wft-diploma halen, zijn kennis wordt vervolgens ook nog eens om het jaar getoetst. Zo is de medewerker gegarandeerd op de hoogte van veranderende regelgeving en procedures. Het Wft-basisexamen is verplicht en behandelt onderwerpen zoals betaal- en spaarproducten, financiële risico’s, verzekeringen en relevante financiële regelgeving voor particulieren. Afhankelijk van de branche en afdeling zijn er aanvullende deskundigheidsmodules nodig, bijvoorbeeld de module zorgverzekering.

“De Wft-toets is niet alleen een wettelijke verplichting, maar biedt daadwerkelijk voordelen in het klantcontact”, legt Arnoud Schmitz uit. “Met de opgedane kennis kunnen contactcenter medewerkers vragen van klanten beter en sneller beantwoorden. De productiviteit stijgt en medewerkers voelen zich zelfverzekerder met deze parate kennis. Daarnaast is het certificaat ook een waardevolle aanvulling op cv’s en functieprofielen.”

Minister Dijsselbloem van Financiën gaf aan dat er tot 31 maart 2016 nog circa 150.000 examens worden afgenomen. Door de overgangstermijn te verlengen, kan iedereen op tijd het diploma halen. Schmitz: “Een struikelblok bij het behalen van de certificering is echter de grote hoeveelheid stof. Daarnaast is het tamelijk droge materie; het leest niet makkelijk weg. Om dit een stuk leuker en levendiger te maken, heeft Drillster samen met Dukers & Baelemans een online leerprogramma ontwikkeld”.

 

Het voordeel van online leren

Met e-learning is het mogelijk flexibel en snel een gekwalificeerde Wft-opleiding te volgen. Leren in een digitale leeromgeving verhoogt de slagingskans significant, mits het studieadvies wordt gevolgd. “Samen met Dukers & Baelemans behalen wij met onze opleidingsmethoden een slagingspercentage van 67,9%, in plaats van het landelijke 59,4%”, zegt Schmitz.

Het leerproces wordt ook inzichtelijk gemaakt met online scores van medewerkers en teams. Hierdoor is het mogelijk zwakke plekken op te sporen zodat eventuele fysieke trainingen heel gericht ingezet worden. Schmitz vervolgt: “Met de intelligente e-learning tool Drillster leer je de materie door vragen te beantwoorden op je pc, tablet of smartphone. Het is een effectief en efficiënt leerproces omdat de tool berekent hoeveel de medewerker weet van de verschillende Wft-onderdelen. De kennis wordt ook geborgd doordat de tool meldt hoe de kennis in verloop van tijd terugloopt. Vlak voordat de stof weer wegzakt, stelt de tool er opnieuw een vraag over. Het is hierdoor mogelijk om 10% hogere studieresultaten te behalen in 40% minder tijd, vergeleken met traditionele leermethoden.”