Werken er bij Rabobank alleen maar mannen in pak? Zeker niet

De 21-jarige SUSA-student Anne-Fleur werkt naast haar studie als Adviseur RKS Bedrijven bij Rabobank. Een professionele titel kan je wel zeggen. Benieuwd hoe Anne-Fleur aan deze bijbaan is gekomen? In dit interview vertelt Anne-Fleur alle ins en outs over het werken bij Rabobank.

 

KAN JE JEZELF EVEN VOORSTELLEN?

Tuurlijk! Mijn naam is Anne-Fleur en ik ben 21 jaar. Ik woon in een gezellig studentenhuis met allemaal meiden in Nijmegen. Daar studeer ik Bedrijfskunde aan de universiteit. Voordat ik begon bij Rabobank, heb ik altijd in een kledingwinkel gewerkt. Super leuk, maar ik was op zoek naar wat meer uitdaging. Toen kwam ik via SUSA bij Rabobank terecht!

HOE LANG WERK JE BIJ RABOBANK?

In augustus 2020 ben ik begonnen bij Rabobank, dat is nu inmiddels al iets meer dan een half jaar! En ik moet zeggen, de tijd is echt voorbij gevlogen!

WAT HOUDT JOUW FUNCTIE PRECIES IN?

Als Adviseur RKS Bedrijven hou ik mij bezig met het beantwoorden van allerlei vragen van bedrijven over bankpassen en -kaarten. Ik vond het in het begin wel een beetje eng met al die grote bedragen, maar vanwege mijn studie kon ik natuurlijk geen nee zeggen tegen deze functie!

WAT STUDEER JE? EN VULLEN JE STUDIE EN JE BIJBAAN ELKAAR AAN?

Ik volg de studie Bedrijfskunde op de universiteit in Nijmegen. Dankzij mijn goede inzet kreeg ik de kans om de switch te maken naar de afdeling Passen & Cards voor bedrijven, waar ik nu zit. Ik waardeer het enorm dat ik deze kans heb gekregen, gezien mijn studie is deze functie super relevant en leerzaam!

IK HOORDE DAT JE VRIJ SNEL BENT DOORGESTROOMD, WAT GOED! KUN JE VERTELLEN HOE DAT IS GEGAAN?

Dat klopt! Inmiddels ben ik al twee keer doorgestroomd bij Rabobank. Eerst ben ik begonnen op de afdeling Klantenservice. Hier kreeg ik mensen aan de telefoon die ik moest doorverbinden naar de juiste afdeling. Zo leer je gelijk het hele bedrijf kennen en heb je meer kennis over allerlei bankzaken! Daarna ging ik naar de afdeling Passen & Cards voor Particulieren, waar ik klanten moest helpen bij een gestolen pinpas of een pasje dat niet werkt. In februari heb ik de switch gemaakt naar de afdeling Passen & Cards voor bedrijven. Het fijne is dat je niet meteen in het diepe wordt gegooid, maar bij elke functie goed wordt voorbereid. Eerst krijg je een training waarbij je gesprekken gaat terugluisteren en oefenen. Daarna bel je de eerste 3 weken met een buddy. Als je ergens niet uit komt, kan je buddy je helpen!

WELKE EIGENSCHAPPEN HEB JE NODIG OM DEZE BIJBAAN GOED TE KUNNEN DOEN?

Het belangrijkste is dat je enthousiast bent, dit motiveert je! Daarnaast moet je goed kunnen luisteren en de soort vraag kunnen herkennen, om de klant zo snel mogelijk te helpen. Klanten kunnen soms wat onrustig zijn, maar zolang jij rustig blijft, zal de klant dit ook worden. Om deze bijbaan goed te kunnen doen moet je ook trouw naar je werkgever zijn en vertrouwen geven omdat je met gevoelige klantgegevens omgaat.

KUN JE ME MEENEMEN IN EEN GEMIDDELDE WERKDAG?

Vanwege Corona werk ik op dit moment thuis. Ik zet ruim van tevoren mijn laptop vast aan. Zo weet ik zeker dat ik op tijd klaar ben als het eerste telefoontje gaat. Ik zet mijzelf op ‘ready’ en krijg de eerste klant aan de lijn. Nadat ik de klant heb geholpen en heb opgehangen, heb ik nog even tijd om wat notities van het gesprek te maken. Maar niet te lang, want dan komt het volgende telefoontje met een nieuwe vraag! Zo gaat het eigenlijk de hele dag door. Gelukkig mag je elke 2 uur wel even 10 minuten pauze inplannen om even bij te komen van een lastig gesprek. Je spreekt de hele dag door andere mensen. Elk gesprek is anders en je leert elke dag weer wat nieuws. Zo vliegen de dagen voorbij. 

HOE COMBINEER JE DEZE BIJBAAN MET JE STUDIE?

Mijn bijbaan is heel goed te combineren met mijn studie. Wat SUSA al zegt; ‘’flexibel studentenwerk’’. Dat is het ook echt! Wekelijks kan ik mijn beschikbaarheid opgeven en kan ik de uren om mijn schoolrooster heen plannen, ideaal! Soms zijn er ook diensten ‘over’ die je dan extra kan draaien. Het is aan jou hoeveel en wanneer je wil werken! Ik vind zelf het thuiswerken eigenlijk wel lekker. Ik heb contact met mijn collega’s via Skype en ik kan zelf mijn pauzes indelen.

HOE IS HET OM TE WERKEN VIA SUSA?

Bij het zoeken naar een bijbaan was ik echt op zoek naar uitdaging. Dus heb ik me bij uitzendbureaus ingeschreven, eigenlijk zonder verwachtingen. Tot ik opeens een mailtje van SUSA kreeg dat ze een passende bijbaan voor mij hadden gevonden. Ik dacht, wow, ze zijn echt voor mij aan het kijken naar vacatures! De vacature leek me erg leuk dus heb ik gelijk gereageerd. Het sollicitatieproces ging eigenlijk veel sneller dan ik had verwacht. Binnen één week had ik de sollicitatiegesprekken gehad en kon ik beginnen aan de trainingsdagen van Rabobank! Wat ik ook fijn vind is dat SUSA altijd meedenkt, bijvoorbeeld als je je een keer vergist in je dienst, zorgt SUSA voor een oplossing!

HOE HELPT DEZE BIJBAAN JOU IN DE TOEKOMST?

De kennis die je bij Rabobank opdoet is erg handig voor later. Als ik straks een hypotheek wil afsluiten, weet ik al grofweg hoe dat in elkaar steekt. Het brengt mij ook een stuk rust en zelfverzekerdheid om steeds verschillende klanten te woord te staan. Je wordt er steeds beter in. Zeker in de maatschappij van nu is het handig om je woordje klaar te hebben staan. En niet te vergeten: Rabobank is niet zomaar een werkgever, het staat goed op je cv ;) Maar het allerbelangrijkste is dat je het zelf leuk vindt om te doen!

Ga net als Anne-Fleur aan de slag bij Rabobank!

Ben jij door het verhaal van Anne-Fleur ook enthousiast geworden over een bijbaan bij Rabobank? We zoeken studenten om het team bij Rabobank te versterken.

Ga naar de vacature