Hoe voorkom je een mental breakdown als nieuwe student?

Studeren, het lijkt zo leuk de eerste 5 minuten, maar wat wordt er veel van je verwacht. Je moet namelijk niet alleen zorgen dat je goed voorbereid aan je studie begint. Je moet ook nog eens ergens wonen, leuk genoeg doen om vrienden te maken en bij verenigingen te horen, en dan ook nog je spaarrekening plunderen voor boeken, uniformen, sporten en feesten. De #SUSAHOTLINEBLING-tip van deze week: Hoe voorkom je een mental breakdown?

mental-breakdown

Zorg voor ontspanning

Mediteren

Iedere ochtend en/of avond 10 minuten mediteren kan een hoop wonderen verrichten. Ga in een comfortabele houding zitten, bijvoorbeeld kleermakerszit, en focus je 10 minuten lang op je lichaam en ademhaling. Je kunt hier verschillende apps voor gebruiken zoals Headspace.

Yoga

‘Yoga is niets voor mij’ is een populaire slagzin voor mensen die nog niet bekend zijn met yoga. Er zijn echter, net als verschillende soorten sporten, oneindig veel soorten yoga’s. Van slaapyoga tot geitenyoga, tot jezelf afbeuken bij poweryoga. Er is echt voor ieder wat wils. Verdiep je eens in de verschillende soorten yoga’s met bijvoorbeeld Onefit of Classpass, of probeer de yoga’s uit die jouw sportschool aanbiedt.

Niks doen

Vind je het bovenstaande maar geneuzel? Ga dan gewoon lekker helemaal niks doen! Ga op een stoel zitten en doe letterlijk niets. Niet appen, snappen of liken, niet lezen, niet heel heftig nadenken, gewoon voor je uit staren en niets doen. Hiermee geef je je hersenen even een adempauze om te herstellen en informatie te verwerken. Doe dit zo vaak als je wilt. 10 minuten per dag kan al een verschil maken!

Een blokje om

Ga een blokje om. En dan niet met een doel, maar wandel willekeurig een kant op. Een plek met wat groen zoals een parkje of een bos is hier perfect voor. Gewoon 15 minuten een richting op wandelen en weer rechtsomkeert maken, of maak er een rondje van 30 minuten van. Als je dit dagelijks doet, word je nog eens per ongeluk fit ook!

Leer efficiënt studeren

Studeer NIET, herhaling NIET in bed! Studeren in bed is ontzettend slecht voor je omdat het je associatie met je bed als een rustplek aantast en daardoor je slaapritme verstoort. Je leert je hersenen in principe dat je bed een plek is waar je nadenkt. Dit zal ervoor zorgen dat je door blijft piekeren als je eigenlijk wilt slapen in bed, of dat je wilt slapen als je eigenlijk wilt nadenken in bed (tijdens het studeren).

Zet in je agenda wanneer je gaat studeren. Zo zie je het als een echte taak/verantwoordelijkheid en zal je deze ook sneller op de gezette tijd voltooien. Hiermee voorkom je uitloop en uitstelgedrag. Bepaal daarnaast ook WAAR je gaat studeren en zet dit ook in je agenda. Je commitment zal groter zijn wanneer je bepaalt waar je gaat studeren en je jezelf daar fysiek heen moet slepen. Ga vervolgens als je je tijd hebt volgemaakt ook weer naar huis en laat die stress voor dat paper of tentamen lekker in de UB liggen.

Zoek een flexibele studentenbijbaan

Werken naast je studie is voor velen onvermijdelijk. Als je daarom voor een bijbaan gaat, zorg er dan voor dat je een flexibele werkgever kiest. Zo kun je bij SUSA werken in een pool van studenten en geef je wekelijks op wanneer je kunt werken. Je krijgt dan ook nog eens iedere week uitbetaald. Check nu de laatste vacatures!

Note: indien je klachten hebt of stress ervaart, neem dan contact op met je huisarts.

 

Deel deze blog