Gegarandeerd goede concentratie met deze gezonde tips

Het einde van het collegejaar nadert. Dat betekent dat de deadlines en de tentamens dichterbij komen. Dus dat wordt nog even knallen deze laatste paar weken. Nu dit vooral thuis moet gebeuren, schort het nog wel eens aan de juiste concentratie en motivatie, toch? Om toch nog even een flinke spurt te maken deze weken stelden wij een lijst op met eten en drinken waarmee jij uren geconcentreerd kunt doorwerken!

 

Denk gezond

Het zal je vast niet verbazen dat chips je geen concentratieboost geeft. Nee, het zijn vooral de producten met veel vitamines. Boodschappenlijst in de aanslag? Dit heb je nodig:

  • Blauwe bessen
  • Havervlokken
  • Bananen
  • Spinazie
  • En! Toch nog een beetje ongezond: pure chocolade (denk aan een reep met 80% cacao)

 

Je kunt deze ingrediënten natuurlijk los snacken, maar je kunt er ook een smoothie of ontbijtje mee maken! Maak bijvoorbeeld havermoutpap met havervlokken, (plantaardige) melk, bananen, pure chocolade en blauwe bessen voor een voedzame start van de dag. Geen grote ontbijter? Mix dan diezelfde ingrediënten (vervang alleen de chocolade met spinazie) in de blender voor een heerlijke smoothie. Als je je smoothie extra koud wil maken, doe je de rijpe bananen de dag ervoor in de vriezer. Let dan wel op dan je geen brainfreeze krijgt!

Goede vetten

Daarnaast zijn vetten belangrijk voor je brein, en dan wel de goeie vetten die veel omega-3 bevatten. Waar zit dit dan in?

  • Avocado
  • Vis
  • Noten
  • Zaden

 

Maar let op, ook goede vetten blijven vetten. Denk dus aan de quarantainekilo’s voordat je nu een hele zak noten en vijf avocado’s naar binnen werkt. Genieten met mate en zonder maten dus!

In een glas

Je hoeft je concentratie boost niet alleen uit eten te halen. Ook een glas drinken kan hierbij helpen.

  • Koffie (verassing) helpt natuurlijk altijd. Denk er wel aan om niet meer dan drie koppen te nemen.
  • Cacao is ook erg effectief, heb je dus geen pure chocolade reep in huis? Dan kun je gewoon een paar schepjes cacao door je koffie doen.
  • Hou je niet van koffie? Dan is groene thee je nieuwe vriend, rijk aan anti-oxidanten!

Vermijd snelle suikers

Je denkt natuurlijk: ja leuk allemaal dat fruit en die vis, maar van een glas cola krijg ik ook wel een oppepper. Klopt! Echter is het probleem dat er met deze snelle suikers een grote piek ontstaat, gevolgd door een diep dal. Mocht je dus een tentamen hebben van 2 uur, of je wilt een hele middag studeren, dan is het verstandiger om de ongezonde suikers even te laten staan. Kies in plaats daarvan een van de hierboven genoemde producten. Lekker én gezond! Deze producten zorgen namelijk voor een verspreiding van de energie over een langere periode. Zo heb je geen pieken en dalen in je energielevel en ben je opperst geconcentreerd voor je thuistentamen!

Heb jij na je tentamens weer tijd voor een nieuwe bijbaan? Check dan ons aanbod

Naar bijbanen

Deel deze blog