Dit leer je van je bijbaan, 7 skills die nog vaak van pas zullen komen!

Studeren, we zijn er maar druk mee. Continu colleges volgen, artikelen lezen en verslagen maken. Dit is natuurlijk voor een goed doel, want je leert er ontzettend veel van en hier heb je later alleen maar profijt van. Maar wist je dat je van een bijbaan ook heel veel leert? Ondanks dat je er wellicht niet altijd evenveel zin in hebt, om ook in het weekend nog vroeg je bed uit te gaan, heeft het zeker zijn voordelen. En dat heeft niet alleen met het salaris te maken, nee je doet er ook ontzettend veel ervaringen op die later nog wel eens goed van pas kunnen komen.

Verantwoordelijkheid nemen

Waarschijnlijk bezit je al het nodige verantwoordelijkheidsgevoel. Want je wil natuurlijk al je vakken halen en het liefst met een hoger cijfer dan een 5,5. Daarnaast wil je vrienden regelmatig zien en je sociale leven onderhouden én moet er nog wat bijverdiend worden. Kortom je hebt heel wat verantwoordelijkheden, deadlines die ingeleverd moeten worden en een klant op je werk die een uitzonderlijk probleem heeft. Dat kost energie. Tijdens je bijbaan leer je hiermee om te gaan en daar heb je later écht veel aan.

Crisismanagement

In het leven gaan er altijd dingen mis, of anders dan je verwacht had. Zo ook op je werk. Je maakt ongetwijfeld een keer een fout, vergeet wat of doet iets verkeerd. Geen probleem dat hoort er allemaal bij, het gaat erom hoe je hier mee om gaat. Raak je meteen in paniek of los jij het cooltjes op? Tijdens je bijbaan leer hoe je initiatief neemt en hoe je probleemoplossend werkt en denkt. Een hele goeie eigenschap om tijdens je studietijd al aan te werken! En een tip van SUSA: onthoud altijd hoe je problemen hebt opgelost en rampen hebt voorkomen. Deze verhalen zijn van onschatbare waarde voor toekomstige sollicitaties.

No stress, just relax

Een bijbaan kan best stressvol zijn. Er zijn altijd momenten dat het heel druk is, er allemaal klanten op je wachten of er een hele rij orders klaar staat. Aan jou de eer om je hoofd koel te houden en niet in paniek te raken. Door tijdens je bijbaan regelmatig in drukke en hectische momenten je mannetje te staan kweek je zeker de nodige stresstolerantie en leer je kalm en professioneel te blijven.

Planning, planning en nog eens planning

Door naast je studie te werken en je sociale leven te onderhouden komt er heel wat planning kijken bij jou weekinvulling. Hoe ga je het dit keer weer fixen? Want een lege agenda komt niet meer voor. Je tijd wordt kostbaar. Of je nu op tijd moet komen voor je dienst of je alle taken binnen het gestelde timeframe moet voltooien: een student met een bijbaan wordt bijna vanzelf een betere planner. En prioriteiten stellen gaat ineens ook een stuk soepeler! Zo bedenk je misschien wel dat je je reistijd ook als studietijd kunt gebruiken. Goed idee! Daarvoor gaven we eerder een aantal tips.

Aan discipline geen gebrek

Ondanks dat een bijbaantje heel leuk er leerzaam is, is het cancelen van afspraken met vrienden omdat je moet werken toch altijd vervelendMaar door je inzet en loyaliteit naar je werkgever toe, laat je zien dat het met je zelfmotivatie, discipline en toewijding wel goed zit. En daar worden alle toekomstige werkgevers blij van! Daarbij ga je steeds nieuwe uitdagingen aan en boks je meer voor elkaar dan je in eerste instantie misschien dacht dat je kon. Het gevolg? Een positief zelfbeeld en trots kunnen zijn op jezelf.

Kijkje nemen in het bedrijfsleven

Tijdens je studie leer je natuurlijk van alles over hoe het gaat als je ergens werkt, hoe de sfeer bij bedrijven is en wat je daar wel en niet kan doen. Maar hoe kom je hier nou beter achter dan door er al een kijkje te nemen. Een bijbaan zorgt ervoor dat je al een aantal uur in de week binnen de normen en waarden van een bedrijf functioneert. Zo weet je precies hoe het er aan toe gaat om in een professionele omgeving te werken. Het maakt je zelfbewuster en bij een nieuwe baan gaat het wennen en inwerken veel sneller.

Communication is key

SUSA biedt veel klantenservicebanen aan. Hoewel het in eerste instantie misschien niet nummer één op je lijstje is omdat het niet direct aansluit bij je studie, is het een waardevolle ervaring. Eigenlijk voor de rest van je leven. Wauw, dat klinkt heftig hè? Bij een klantenservicebaan draait namelijk alles om (klant)communicatie en people skills. Heldere communicatie is áltijd belangrijk, wat je rol ook is. Een bijbaan leert je hoe je effectief en op de juiste manier communiceert met een diversiteit aan mensen. Van de opperbaas tot je collega’s en alle type klanten – óók die met lastige vragen. Je doet het misschien niet altijd in één keer goed, maar tijdens je bijbaan mag je best een keer op je bek gaan. Zolang je maar van je fouten leert.

SUSA ziet het als studentenuitzendbureau steeds weer: groei en verandering is onvermijdelijk. Alle jonge mensen die een bijbaan hebben, ontwikkelen zich in hun werk. En al het bovenstaande, gecombineerd met het initiatief dat je hebt laten zien door te werken en studeren tegelijk, laat werkgevers zien dat je ambitieus bent en dat er met je werkethos niets mis is.

 

Heb je nog geen bijbaantje, maar zie je het wel zitten om bovenstaande skills te leren? Check dan nu ons aanbod bijbanen!

Naar bijbanen

Deel deze blog