Dit is jouw medewerker van de toekomst

Nu we langzaamaan de economie weer op gang proberen te krijgen, beginnen werkgevers te kijken naar nieuwe manieren van werken. Niet alleen de fysieke werkvloer moet hiervoor de nodige veranderingen ondergaan. Ook de houding van werkgevers naar werknemers, en andersom, moet zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. En laat het nu net goed uitkomen dat een nieuwe generatie in de startblokken staat om serieuze werkervaring op te doen. Vorm je werkvloer daarom juist nu naar deze nieuwe, veelbelovende Generatie Z.

Generatie Z: wie zijn het?

Generatie Z is geboren tussen 2001 en 2015. Jonge studenten behoren tot deze categorie en zoeken naast hun studie vaak een bijbaan waarmee de eerste serieuze stappen in hun carrière worden gezet. En wellicht bij jouw organisatie. Generatie Z is opgegroeid in een tijd van politieke en financiële onrust en daar zijn ze zich zeker van bewust. De ouders van Millennials dachten nog ‘doe wat je wil, zolang je maar gelukkig wordt’. Jongeren uit Generatie Z voelen daarentegen veel meer druk om verstandige en zekere keuzes te maken.

Jouw Gen Z-medewerker is dan ook een stuk doller op leren dan de voorgaande generatie. Ze zijn meer volwassen en carrièregericht en een stuk minder individualistisch dan hun voorgangers. Waar Millennials doorgaans werden opgevoed met het idee “is de wereld klaar voor mij?”, staat Gen Z een stuk voorzichtiger in het leven: “Ben ik klaar voor de wereld?” Door hun kritische blik op de maatschappij en afkeer tegen autoriteit worden ze ook wel de generatie van de toekomstige wereldverbeteraars genoemd.

Digital natives

Alle jongeren uit Generatie Z zijn klassieke digital natives. Een mobielloos bestaan hebben zij nooit gekend. Snapchat, de iPhone, Twitter, Facebook en Instagram zijn vanzelfsprekend. Vanwege de enorme hoeveelheid tijd die zij achter laptops en smartphones besteden, worden ze ook wel ‘screenagers’ genoemd.

Generatie Z staat bekend om hun korte aandachtsspanne van niet langer dan acht seconden. Ze zijn door alle technologie gewend om te multitasken en daarbij moet alles snel, sneller, snelst. Autoriteit? Zeker geen fan van. Ondernemerschap? Ja graag! Uit deze generatie staan dan ook steeds meer freelancers en zelfstandig ondernemers op.

Wensen en behoeften

Heb je momenteel al Gen Z-ers in dienst als bijvoorbeeld werkstudent of stagiair? Dan heb je geluk. Deze jongeren vormen de toekomst van de maatschappij en daarmee ook die van jouw organisatie. Als je het goed aanpakt en begrijpt wat deze medewerkers van de toekomst willen, kun je hen al vroeg aan jouw organisatie binden. Zo heb je in korte tijd je eigen kweekvijver vol met jong talent.

Generatie Z hecht, in tegenstelling tot Millennials, veel waarde aan stabiliteit en financiële onafhankelijkheid. Ze zijn bereid om de handen uit de mouwen te steken en zijn een stuk loyaler. Jobhoppen past niet bij de tijdsgeest van deze generatie, maar dat betekent niet dat ze snel tevreden zijn. Doordat de helft van hun opvoeding bestond uit televisieprogramma’s en het internet, heeft deze generatie meer dan anders behoefte aan persoonlijk contact. Met een face-to-face evaluatiegesprek (kan ook digitaal nu we veel op afstand werken) of een persoonlijke attentie als bedankje kom je bij deze young professionals al een heel eind.

Generatie Z is de meest diverse generatie tot nu toe, waarbij gelijkwaardigheid en authenticiteit hoog in het vaandel staan. Zorg er dus voor dat je organisatie meegaat met de tijd en niet blijft vasthouden aan achterhaalde principes en ouderwetse beleidsvormen. Innovatie, flexibiliteit en betrokkenheid zijn de toverwoorden voor deze medewerkers van de toekomst.

Deel het artikel